Sun utmanar konkurrenterna inom lågprissegmentet

SUN UTMANAR KONKURRENTERNA INOM LÅGPRISSEGMENTET Sun Microsystems och Oracle presenterar ett utökat samarbete med långtgående gemensamma visioner om en ny syn på kostnadseffektiv IT. Lanseringen gjordes tidigare i veckan vid en gemensam presskonferens med Suns VD Scott McNealy och Oracles VD Larry Ellison. Sun presenterar en bred och ambitiös satsning på lågprissegmentet genom två nya servrar med 32-bitars x86-processorer och ett samarbete med bland andra Oracle och Red Hat. Sun och Oracle har samarbetet i över 20 år och har nu ytterligare tagit ett steg mot en gemensam vision med öppna standarder. De bägge företagen kommer att lansera servrar och programvaror som stöder klusterlösningar baserade på öppna standarder som fungerar som byggstenar i framtidens datacenter. Sun har nu nått nästa nivå inom området kostnadseffektiv IT utan att tvinga kunder att kompromissa vare sig vad det gäller kvalitet eller prestanda. Nya allianser med programvaruleverantörer såsom Oracle, innovationer inom teknik samt nya komponenter för nätverksteknologi bidrar tillsammans till en ny definition på begreppet kostnadseffektiv IT. Bland annat kommer Oracles programvaror att bli helt kompatibla med Suns samtliga plattformar och Oracles Collaboration Suite blir helt integrerad med Suns kontorspaket StarOffice. Inom Linuxområdet presenterar Sun samtidigt ett mer långtgående alliansavtal med Linuxföretaget Red Hat som innebär att Sun distribuerar Red Hats marknadsledande Linuxoperativsystem för företag. Red Hat kommer i sin Linuxdistribution att inkludera Suns Javamotor. Sun presenterade samtidigt två nya servrar i Sun Fire-serien med x86- processorer, Sun Fire V60x och Sun Fire V65x. De bägge servrarna är kraftfullare och lägre prissatta än konkurrenternas och är ännu ett konkret bevis på Suns satsning på instegs- och mellansegmentet. Servrarna kan rackmonteras och riktar sig mot företagsmarknaden och kan användas med antingen Suns Solaris x86-operativsystem eller Linux. Se mer om lågprissatsningen, servrarna och samarbetena med Oracle och Red Hat på webben: www.sun.com/lowcost och www.sun.com/smi/Press/sunflash/web_sunflash.html Om Sun Microsystems, Inc. Sedan starten 1982 har en och samma vision - The Network is the computer - genomsyrat Sun Microsystems och fört företaget framåt till dagens position som leverantör av branschledande hårdvara, mjukvara och Internettjänster. Visionen innebär att intelligensen finns i nätverket till skillnad från i hårdvaran. Sun finns idag i mer än 100 länder över hela världen. Läs mer om Sun på www.sun.se. För ytterligare information, kontakta: Tord Edman, Sun Microsystems Tel. 08-631 11 63 E-post: tord.edman@sun.com Leif Nordlund, Sun Microsystems Tel: 08-631 12 99 E-post: leif.nordlund@sun.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00370/wkr0002.pdf