Går alla i Kina verkligen upp och ner?

Report this content

Pressmeddelande 29 november: I dagarna har Egmont Kärnan släppt ett nytt och annorlunda familjspel; ”Går alla i Kina upp och ner?” Brädspelet har utvecklats av en av världens få kvinnliga spelutvecklare; svenska Linda Runarsdottir från innovationsnätverket Idéprenörerna. Idén fick Linda efter att ha rest i fler än 100 länder och genom det insett att man kan bekämpa fördomar på ett underhållande sätt.

Grundidén med brädspelet, Går alla i Kina upp och ner, som kan spelas av alla från 12 år och uppåt, är att bemöta fördomar och förutfattade meningar på ett underhållande sätt.

– Vi tror vi vet mycket om platser, personer och skeenden i andra länder, och likaså tror människor i andra länder, att de vet mycket om oss. Men kunskapen är förvånansvärt bristfällig. Ofta leder det till dråpliga situationer och är både bedrövligt och roligt på samma gång. Det har jag upplevt på mina många resor och det ville jag fånga med frågorna i mitt brädspel, säger Linda Runarsdottir och fortsätter:

När jag rest i över 100 länder kände jag ett behov av att plocka med mig världen hem. Därför handlar frågespelet om världen, fördomar och udda lagar och myter. Jag ville visa att världen är ganska stor och ganska trevlig och att man lär sig mycket när man väl besöker den, även om det så bara är i form av ett brädspel.

En kvinnlig spelkonstruktör som utvecklar frågespelen i en mansdominerad bransch är ovanligt. Det är också ovanligt att Egmont Kärnan satsar på en debutant. Många frågespel är utvecklade av män för spelare som vill briljera med sin kunskap inom olika områden.

– Jag ville göra på ett annorlunda sätt. Dessutom har jag utvecklat spelgenren från frågespel med väldig stor fokus på att endast svara på frågor och att vinna efter kunskap till att vidga spelupplevelsen och införa olika moment som kan påverka spelets utveckling. Frågorna i sig är mycket underhållande och deltagarna kan även få poäng om de har tur eller är snabba, som komplement till frågorna. Ett stressmoment gör att spelarna hela tiden måste vara aktiva och alerta under spelets gång. Stressmomentet kräver att alla är på hugget hela tiden, förklarar Linda Runarsdottir.

Linda Runarsdottir är även författare till ett flertal böcker om idéutveckling, kreativitet och resor, bl.a. "Kreativa Utmaningar" (Ica/Forma PG) och arbetar som kreativ konsult. Och, säger Linda, frågan om folk på andra sidan jordklotet verkligen går upp och ner beror helt på perspektivet!

Du kan läsa mer om Linda Runarsdottir på www.lindarunarsdottir.se, www.sundaysolutions.se och www.ideprenorerna.se

Fakta om Går alla i Kina upp och ner”:

Familjespel från 12 år, för 2-5 spelare.

Frågeteman: 1. Jorden runt 2. Makt och myter 3. Naturens under 4. Nöje 5. Vardag och fest

Exempel på frågor:

1. I Kairo bor många människor på ett udda ställe, var? * På kyrkogården * I tunnelbanan * På repbroar mellan husen?

2. Kung Lawson från västafrikanska Togo besökte i mars 2011 vårdcentralen i Kävlinge med krona och spira, sant eller falskt?

3. Vilken del av fisken används ofta vid läppstiftstillverkning?

4. Hur många geléhallon får det plats i Globen? * 44 miljoner, * 151 miljoner, * 403 miljoner

5. Faraos förbannelse är ett namn på semestermagsjuka. Ett annat kommer från aztekernas sista härskare, Vad?

1. På kyrkogårdar. En del för att de är fattiga, en del för att vara nära sina förfäder.

2. Sant, Han ville tacka för den begagnade utrustning vårdcentralen skänkt till hans land.

3. Fiskfjäll. De flesta läppstift innehåller faktiskt fiskfjäll.

4. 151 miljoner. Det innebär ungefär 16 geléhallon per svensk.

5. Montezumas hämnd. Ett annat namn är Buddhas brak

För mer information kontakta:

Pressansvarig Susan Rose, susan@susanrose.se, tfn. 073 300 3010

Linda Runarsdottir, linda@lindarunarsdottir.se

Om ”Går alla i Kina upp och ner”:

Spelet ”Går alla i Kina upp och ner?” finns i svenska butiker från och med november och ges ut av Egmont Kärnan. Egmont Kärnan AB är en del av den internationella mediekoncernen Egmont som ger ut medier i över 30 länder och som omsätter 1,4 miljarder EUR och har 6500 anställda. Egmont Kärnan omsätter 530 miljoner och har ca 105 anställda i Malmö (huvudkontor) och Stockholm.

Taggar: