Basketvecka på Stora Torget för integration och jämställdhet

31 juli – 7 augusti anordnar KFUM Sundsvall Basket tillsammans med Sundsvall Energi ett basketevenemang på Stora Torget i Sundsvall. Arrangemanget är ett samarbete tillsammans med fritidsgårdar i Nacksta, Bredsand och Ljustadalen med mål att locka fler barn och unga till idrott.

- Att ge fler barn och ungdomar möjlighet till ett aktivt sommarlov är något som jag är väldigt glad över att vi kan bidra till, säger Arianne Sundman, styrelseordförande för Sundsvall Energi. Idrott öppnar bland annat upp dörrar till samhörighet, jämställdhet och integration. Det gäller såväl nyanlända, men också andra grupper. Idrott ska vara tillgängligt för alla.

I år har basketen funnits i 80 år inom KFUM i Sundsvall. Det firas med basketspel på Stora Torget under en hel vecka. Två basketplaner kommer att sättas upp med möjlighet att testa den nya olympiska grenen 3x3 basket. Dessutom går en av deltävlingarna på Sverigetouren av stapeln.

- Men framförallt vill vi visa upp sporten för ungdomarna knutna till fritidsgårdarna i Nacksta, Bredsand och Ljustadalen med förhoppning att få igång basketen även i dessa områden, säger Thomas Löf, föreningsansvarig för KFUM Sundsvall Basket. Vår önskan är att evenemanget ska få fler barn och unga att få upp ögonen för basket och vi vill hjälpa ungdomarna att få kontakt med föreningslivet.

Sponsringsavtalet mellan KFUM Sundsvall Basket och Sundsvall Energi avser ett belopp på 50 000 kr. Sponsringsinsatserna ska syfta till att stärka varumärket genom att synas i sammanhang som förknippas med Sundsvall Energis lokala engagemang.

- Vår sponsring bygger på samarbetsavtal där motprestation tydligt ska framgå. Sponsring ska inte förväxlas med välgörenhet. Föreningarna sprider mycket energi och vi är stolt sponsor av flera fina föreningar och arrangemang i Sundsvallsområdet. Det här är ett samarbete med bara vinnare, säger Arianne Sundman.

Program för basketveckan:

• Onsdag 31 juli: Prova-på-spel under eftermiddagen och kvällen
  • Torsdag 1 augusti: Förmiddag till tidig eftermiddag prova-på-spel med inriktning mot fritidsgårdarna i Bredsand, Nacksta Ljustadalen. Sen eftermiddag och kväll turnering för företag.
  • Fredag 2 augusti: Hela dagen går i barnens tecken. Låga korgar med tävlingar, matcher godisregn med mera. För den äldre generationen planeras tipspromenad.
  • Lördag 3 augusti: 3x3 deltävling samt Basketliga special omgång.
  • Söndag 4 augusti: Open Court – spel för alla fram till kl. 16.00 därefter vidtar turnering mellan de olika restaurangerna i stan.
  • Måndag 5 augusti: En plan dediceras till ungdomsturnering, den andra planen till prova-på-spel med inriktning mot fritidsgårdarna i Bredsand, Nacksta och Ljustadalen.
  • Tisdag 6 augusti: En plan dediceras till ungdomsturnering, den andra planen till prova-på-spel med inriktning mot fritidsgårdarna i Bredsand, Nacksta och Ljustadalen. Prova-på-spel

Arianne Sundman, styrelseordförande Sundsvall Energi, 070-624 32 11
Thomas Löf, föreningsansvarig KFUM Sundsvall Basket, 070-748 24 60