Förtydligande till Fastighetsägarnas pressmeddelande gällande ”Fjärrvärme och miljö 2014”

Fjärrvärme är den vanligaste uppvärmningsformen av flerbostadshus och kommersiella lokaler i Sverige.

Fastighetsägarna har redovisat en sammanställning av fjärrvärmeföretagens fossila utsläpp för år 2012-2013. Sammanställningen är korrekt för att beskriva det som varit men är helt ointressant för att beskriva dagsläget. Genom att vidareutveckla samarbetet med SCA har Sundsvall Energi säkrat en långsiktig, miljövänlig och kostnadseffektiv leverans av fjärrvärme till Sundsvallsborna som är i stort sett fri från användning av fossil eldningsolja.

Det som återstår av koldioxidutsläpp är förbränning av den fossila plasten i avfallet och den kommer att kvarstå så länge vi behandlar avfall.

Avfallsmängderna i samhället ökar och genom ökad källsortering och materialåtervinning har vi lyckats hantera denna ökning. Att Sverige har lyckats bli en av de bästa i världen att ta bort brännbart avfall från tipparna är tack vare vår och våra kollegors anläggningar som energiåtervinner avfall. Materialåtervinning av plast utvecklas hela tiden till ökad effektivitet men till slut resulterar återvinningen ändå i en svart sopsäck som endast lämpar sig för återvinning av energiinnehållet via förbränning.

Vår nuvarande (2014) uppvärmning via fjärrvärmenätet i Sundsvall har miljöprestanda i absolut toppklass och består av nära 100 % återvunnen energi.

-  Sundsvallsborna har all anledning till att vara stolta då vi har en ansvarsfull avfallshantering och värmeproduktion med hög återvinningsgrad och låga utsläpp säger Nils Nyström, Produktansvarig, Sundsvall Energi.

Nils Nyström, Produktansvarig, Sundsvall Energi, 073-270 78 62
Anders Jonsson, VD, Sundsvall Energi, 070-313 01 71