Många väljer rörligt elpris

Under andra kvartalet 2013 ökade andelen kunder med rörligt elpris. Under sommaren har vi i Sverige haft låga elpriser men vi vet av erfarenhet att elpriserna brukar stiga under senare delen av hösten och vintern.

Hos oss på Sundsvall Energi har vi haft ett rörligt elpris på 35,22 öre/kWh under juli månad utan skatter och avgifter. Det kan jämföras med 2008 då priset låg på det dubbla, 64,70 öre per kilowattimme exklusive skatter och avgifter.

Som på alla marknader där varor köps och säljs följer elpriset tillgång och efterfrågan. Historiskt sett har rörligt pris oftast visat sig vara lägst men kan variera mycket från månad till månad.

-  Det rörliga priset följer marknaden och i sommar har många kunder valt elavtal med rörligt pris. Vi märker att kunderna har blivit mer aktiva och är mer kostnadsmedvetna säger Marcus Hedman, Marknadschef, på Sundsvall Energi.

Nu när vintern närmar sig står kunderna som vanligt inför valet mellan ett rörligt och fast elavtal.

-  95 % av de kunder som ringer in till oss frågar om hur det kommer att se ut framåt. Av de kunder som väljer fast elpris så tecknas långa avtal på 1-2år. Vi märker att det inte bara är priset som avgör utan även att Sundsvall Energis lokala engagemang är mycket viktigt för våra kunder. Sundsvall Energi vill vara en aktiv del i Sundsvallsregionens utveckling och vi vill vara det naturliga valet av energibolag säger Marcus Hedman.

Under perioden 13 september till 31 oktober har Sundsvall Energi en kampanj som innebär att om man tecknar ett nytt elavtal så har man chansen att vinna en värdecheck på 1 000 kronor varje dag.

Marcus Hedman, Marknadschef, 070-370 47 26