Sundsvall Energi och fastighetsägare överens om fjärrvärmepriset för 2014

Som ett av totalt nio andra företag i branschen är vi nu först i Sverige att bli medlemmar i Prisdialogen. Ett unikt samarbete där Sundsvall Energi ligger i framkant och är en föregångare.
Genom samarbetet tar vi position tillsammans med de större kundorganisationerna vilket innebär att fastighetsbolagen får full insyn i Sundsvall Energis kostnader för bränsle, produktion och distribution.

Dialogen med representanter från de större fastighetsbolagen, HSB samt Riksbyggen inleddes i början av 2013 och har nu resulterat i att Sundsvall Energi meddelat priset för 2014 samt en prognos för nästkommande två år. Från Korstaverket levererar Sundsvall Energi fjärrvärme till cirka 80 000 sundsvallsbor i bostäder, skolor, sjukhus, affärslokaler och kontor. Fjärrvärmepriserna ska vara konkurrenskraftiga och sättas i dialog tillsammans med kunderna. Priset på fjärrvärmen utgår från en kostnadsbaserad princip och modellen omfattar prisområde Sundsvall inklusive Matfors och Kvissleby samt prisområde Indal, Liden och Lucksta.

- Vi vill skapa förståelse för hur våra kostnader ser ut och vilka bedömningar vi gör av till exempel bränslepriserna och underhållskostnader. Genom öppenhet vill vi skapa ett ökat förtroende och förståelse för de justeringar vi gör och samtidigt göra det enklare för våra kunder att kunna planera sin verksamhet, säger Anders Jonsson, VD vid Sundsvall Energi.

- En öppen dialog med hög transparens har genomsyrat hela samrådsprocessen. Dialogen har gett oss en större förståelse för de olika beståndsdelarna i priset och hur de påverkar kostnaden. Att dessutom i ett tidigt skede kunna få inblick i priset för nästkommande två år ger oss också större förutsättningar att kunna jobba proaktivt med vår verksamhet säger Stefan Wassbrink, Energicontroller vid Mitthem och en av deltagarna i processen.

Mats Bäck, Utvecklingschef, Sundsvall Energi, 070-539 49 71
Nils Nyström, Produktansvarig fjärrvärme, Sundsvall Energi, 073-270 78 62

___________________________________________________________________________________

Om prisdialogen
En väl fungerande värmemarknad förutsätter både välinformerade kunder och leverantörer som öppet redovisar hur de ändrar sina priser. Därför har Riksbyggen, SABO och Svensk Fjärrvärme tillsammans tagit fram Prisdialogen – mellan kunder och fjärrvärmeföretag. Syftet är att stärka kundens ställning, att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme samt att bidra till ett ökat förtroende för fjärrvärmeleverantörernas prissättning.

Taggar: