SunPine och Lawter bygger hartsfabrik i Piteå

Report this content

Sveriges ledande biodieselföretag, SunPine, har ingått ett samarbete med Lawter, ett dotterbolag till Harima Chemical Group Inc., för att bygga en hartsfabrik i anslutning till SunPines anläggning i Piteå. Fabriken blir en av Europas största förädlingsenheter för harts. Lawter går samtidigt in som ny delägare i SunPine.

- Detta stärker SunPines konkurrenskraft samtidigt som det är ett gott betyg för det arbete och den position som SunPine på kort tid byggt upp som producent av talldiesel. Det är också ytterligare ett tecken på att råvaran från skogen har många användningsområden, säger Magnus Heimburg, styrelseordförande i SunPine.

SunPine - som ägs av Sveaskog, Preem, Södra och KIRAM - inleder nu en förprojektering som kommer att slutföras under våren 2013.

- Lawter är en perfekt samarbetspartner för SunPine och tillför stort kunnande. Vi höjer förädlingsvärdet samtidigt som företaget får ytterligare ett starkt ben att stå på, säger Gustav Tibblin, Södras styrelseledamot i SunPine.

SunPine tillverkar talldiesel med ursprung från råtallolja, som är ett restflöde från skogsindustrins massaprocess. Produktionen ligger på knappt 100 000 kubikmeter om året och dieselbränslet säljs av Preem under varumärket Evolution Diesel. I talloljan finns även harts som idag inte förädlas utan används som bränsle (hartsbeck) och eldas upp i t ex fjärrvärmeverk. Den nya anläggningen kommer att ta vara på hartsen i talloljan och därmed utvinna ytterligare en kommersiell produkt.

- Vi kommer att producera drygt 20 000 ton harts om året. Det finns idag en stor efterfrågan av harts på världsmarknaden, bland annat från kemiindustrin. Exempel på användnings-områden är bläck och lim, säger Jens Otterstedt, Sveaskogs styrelseledamot i SunPine.

- Detta projekt är andra steget mot en utbyggnad av SunPinefabriken till ett komplett bioraffinaderi med råvarubas i skogsindustrins restflöden, säger Lars Stigsson grundare och delägare i SunPine genom sitt bolag KIRAM.

Fakta Lawter

Lawter är en producent av specialkemikalier, med 11 fabriker i sju olika länder. Lawter är en del av Harima Chemical Group Inc. som hade en omsättning på 893 MUSD 2011.

För mer information:

Lennart Westberg, tf VD SunPine, tel. 070-579 49 01