Pris och kvalitet före design när svensken väljer tandborste – Över 10 miljoner sålda GUM Angle

Report this content

Nu har den klassiska tandborsten GUM Angle, från Sunstar Butler, sålts i över tio miljoner exemplar på Apoteket i Sverige. Kvalitetstandborsten med patenterad stråklippning har genom åren utsetts till ”Bäst i test” av Sveriges Forsknings och Provningsanstalt (SP) och valts ut som vinnare i hård konkurrens med nyare och mer designade tandborstar.

– Tio miljoner är fantastiska siffror och ett kvitto på att pris och kvalitet går före design när svensken väljer tandborste. Men försäljningssiffrorna skulle vara ännu högre om fler bytte tandborste så ofta som man ska, säger Christer Rydh, vd på Sunstar Butler, ett av världens ledande företag inom Oral Health.

GUM Angle är en rak och enkel kvalitetstandborste med en hals som är vinklad tio grader för att komma åt på ett optimalt sätt i munnen. Dessutom finns det inga andra tandborstar som har kupolklippning, det vill säga långa strån i mitten, vilket underlättar förmågan att göra rent utan att skada tandköttet.
– Det är tack vare samarbetet med Apoteket som vi kan sälja en kvalitetstandborste till ett så lågt pris, 43 kronor för ett sexpack. Det innebär att du får en riktigt bra tandborste för lite mer än sju kronor. En borste av samma typ i singelförpackning kostar cirka 30 kronor styck i övriga Europa, säger Christer Rydh.

Konsumenter har under lång tid kunnat välja och vraka bland tandborstar med färgglada borst och skaft i olika material.
– Naturligtvis köper många sina tandborstar med ögat. Det visuella påverkar dock inte alltid vad tandborsten faktiskt är avsedd till – att göra munnen och tänderna rena. GUM har flera olika tandborstar i sortimentet, både klassiska och designade, men med över tio miljoner sålda GUM Angle vet vi att visuella finesser och udda material inte är det viktiga för konsumenternas munhygien. Dessutom är många trygga med att köpa sin tandborste på Apoteket, där alla produkter får genomgå hårda produktkontroller och noggranna dokumentationskrav, säger Christer Rydh.

Svenska folket byter tandborste drygt två gånger om året, vilket är en relativt hög siffra internationellt sätt. Men både tandläkare och forskarvärlden är överens om att man bör byta oftare.
– Rekommendationen för vanliga borstar är att byta minst var tredje månad och, som många kanske inte tänker på, alltid efter sjukdom. Trots en ökad information om munhygien byter många inte tandborste förrän då stråna spretar åt alla håll. Det finns också många forskningsrapporter som visar hur viktig munhälsan är för allmänhälsan. Senast i förra veckan offentliggjorde forskare vid en dentalkonferens i Dublin nya rön om att tandborstning minskar risken för hjärtattack. Det är en tydlig referens till den kedjereaktion som kan inträffa när munbakterier kommer ut i blodomloppet och en klar anledning till att byta lite oftare, säger Christer Rydh.

Taggar: