• Sunstone Capital/

Sunstone Capitals portföljbolag Evolva, ett ledande bioteknikföretag, planerar att fusionera med Arpida på den schweiziska börsen

Report this content

Sunstone Capitals portföljbolag Evolva SA (Evolva) planerar att fusionera med Arpida Ltd. (Arpida) som är börsnoterat på den schweiziska börsen. Ett huvudsyfte med fusionen är att ge Evolva ett försprång genom en tidig närvaro på den publika marknaden. Den planerade fusionen kommer att skapa en stabil plattform för tillväxt så att Evolva kan säkerställa finansiering och stödja kliniska tester för EV-086, EV-077 och andra substanser från Evolva som svarar mot medicinska behov inom njursjukdomar och svamp- och virusinfektioner. Det fusionerade bolaget kommer ha betydande årliga intäkter i kombination med en god likviditet och ny finansiering.

Köpenhamn den 10 september 2009 — Evolva utvecklar småmolekylära substanser baserat på en teknologi som utvecklats i Danmark sedan 2001. Företaget ser utvecklade småmolekylära substanser (”evolved small molecules”) både som ett alternativ, och som ett komplement, till traditionell utveckling av läkemedel. Evolva har utvecklat en särskild, patentskyddad teknologisk plattform som använts till att ta fram en bred portfölj av differentierade substanser som svarar mot medicinska behov inom njursjukdomar och svamp- och virusinfektioner. Sunstone Capital stödjer Evolvas internationalisering Evolva har framgångsrikt tagit ett antal potentiella läkemedel från upptäckt till prekliniska och fas 1-studier, och företaget har ett stort antal utvecklingssamarbeten som genererar betydande intäkter. ”Vi är mycket nöjda med Evolvas utveckling. Evolva är idag ett konkurrenskraftigt bioteknikföretag med en välbalanserad portfölj och en stark, intäktsgenererande affärsmodell. Sunstone investerade i Evolva i ett tidigt skede och har stöttat bolagets internationalisering ända sedan dess initiala teknologi utvecklades i Danmark, fram till den planerade börsnoteringen i Schweiz”, säger Søren Lemonius, Partner Sunstone Capital. Evolva har nått den fas i utvecklingen där tillgång till internationellt kapital krävs för att stödja fortsatt tillväxt och kliniska tester, och den föreslagna fusionen blir en stabil plattform. ”Sunstone Capital har varit en stödjande ägare under en period av stark tillväxt och internationalisering. Vårt forskningsteam och vår verksamhet i Danmark kommer fortsatt utgöra en central del i Evolvas framtida utveckling. Vi ser positivt på den här fusionen som ger oss en plattform för att säkerställa vår framtida tillväxt”, säger Neil Goldsmith, VD för Evolva. Evolvas VD Neil Goldsmith kommer att tillträdda som VD för det nya, fusionerade bolaget som kommer att heta Evolva. Den planerade fusionen säkerställer tillgång till internationellt kapital och framtida tillväxt ”Möjligheten att fusionera med Arpida är ett effektivt sätt att säkerställa finansiering till Evolvas utvecklingsprogram. Dessutom får bolaget ett försprång relativt andra mogna bioteknikföretag som kommer att kunna börsnoteras först när marknadsklimatet förbättrats”, säger Søren Lemonius, Partner, Sunstone Capital. Trots ett tufft marknadsläge har Evolva en stark likviditet tack vare företagets intäktsgenererande utvecklingssamarbeten. Företaget kommer att ha tillräckligt kapital för att fortsätta utveckla substanser under 2-3 år framåt. Søren Lemonius framhåller att Evolva hade säkerställt ytterligare, alternativ finansiering men beslutade ändå att fusionera med Arpida och börsnotera Evolvas aktier på den schweiziska börsen för att säkerställa fortsatt tillväxt och framgång. Efter fusionen kommer Sunstone Capital att vara den största, enskilda aktieägaren i det fusionerade bolaget. Om Evolva Evolva är ett bioteknikföretag som fokuserar på småmolekylära substanser. Evolvas ägare omfattar Sunstone Capital, Aravis, Astella Ventures, Dansk Innovationsinvestering, Novartis Ventures, Venture East och Symbion. Om Sunstone Capital Sunstone Capital är en nordisk venture capital investerare som är 100 % partnerägd. Företaget grundades av ett internationellt team med sammanlagt över 200 års operationell, finansiell och entreprenöriell erfarenhet. Sunstone fokuserar på utveckling och expansion av Life Science och Technology företag i tidiga skeden, och med en stark potential att uppnå internationell framgång på den marknad som företagen verkar. För ytterligare information, kontakta: Sunstone Capital A/S, Søren Lemonius, Partner, Life Science Ventures, Tel. +45 40 81 48 89, lemonius@sunstonecapital.com Sunstone Capital A/S, Peter Benson, Managing Partner, Life Science Ventures, Tel. +45 40 80 48 69, benson@sunstonecapital.com

Taggar: