Besökarna kommer till bostadsmässan för att trivas och hitta inredningsidéer

Bostadsmässan i Karleby i somras får beröm av besökarna. En besökarundersökning som Finlands Bostadsmässa låtit göra visar att 95 procent av besökarna ansåg att mässan var bra eller utmärkt. Samma undersökning konstaterar att mässbesöket är intressant tidsfördriv samt att mässbesökarna lockas till mässan av annorlunda och nya inredningslösningar, mässans närhet och nya och annorlunda konstruktionslösningar.

På bostadsmässan i Karleby presenterades 41 objekt. Enligt den av Suorakanava Oy gjorda undersökningen betraktade mässbesökarna utställningsobjekten som mångsidiga och utbudet som tillräckligt. Största delen av besökarna tillbringade över tre timmar på mässan. I undersökningen, som publicerades i dag, deltog 11 264 besökarfamiljer, dvs. cirka 18,6 procent av alla familjer som kom till mässan.

Planer att bygga eller renovera

Besökarundersökningen visar att en stor del av besökarna på bostadsmässan planerar att bygga eller renovera en villa eller fritidsbostad. De familjer som besökte mässan hade planer på sammanlagt 70 565 projekt av olika slag och avsåg att använda i genomsnitt 48 000 euro på dessa projekt under det kommande året. Antalet projekt har minskat något från de närmaste åren, medan användningen av pengar har ökat. I Vasa 2008 var motsvarande siffror 85 000 st./34 000 euro och i Valkeakoski 2009 totalt 87 000 st./26 500 euro. De populäraste renoveringsprojekten avsåg inredning och inre ytor (32 %), kök (30,4 %) samt bastur (29,1 %) och badrum (28,9 %).

Evenemangets arrangörer är belåtna med undersökningsresultaten, som visar att man uppnått målen med evenemanget.

– Undersökningen visar att bostadsmässan är Finlands viktigaste mötesplats för byggare, renoverare, inredare och gårdsbyggare. Av undersökningen framgår att också utställarna är nöjda med evenemanget. Mässan är en plats där alla får idéer och information, men också ett viktigt evenemang för marknadsföring och försäljning. Dessa var centrala mål för oss, eftersom ett av Finlands mest betydande koncentrationer av hus- och byggmaterialindustri finns just i Österbotten, säger Pasi Heiskanen, verkställande direktör för Finlands Bostadsmässa.

Tillskott på 15 miljoner euro

Det av upplagekontrollen kontrollräknade antalet besökare på bostadsmässan i somras var 127 574. Det genomsnittliga antalet besökare per dag var 4 100. Var femte besökare kom från de närbelägna kommunerna. Mässan hade också mer långväga besökare, då totalt 27 procent av besökarna reste över 500 km till mässan.

Karlebyborna hade stort intresse för mässan: 40 procent av alla invånare i Karleby besökte sommarens Bostadsmässa. Österbottningar var flitiga mässbesökare. Nästan var femte besökare var från Mellersta Österbotten, och näst flest besökare kom från Norra Österbotten, Österbotten och Sydösterbotten. Enligt undersökningen reste fyra av fem besökare till mässan hemifrån. Till sommarens Fritidsbostadsmässa reste var tredje besökare på motsvarande sätt från stugan.

Mässbesökarna lämnade sammanlagt 15 miljoner euro på orten. Den största nyttan fick restauranger, hotellföretagare och bränsleförsäljare.

– Bostadsmässan erbjöd regionen och dess företag en unik möjlighet att bli ännu mer kända. Karleby har haft en starkt positiv arbetsplats- och befolkningsutveckling under de senaste åren, och för att stöda den vill vi lyfta fram det mångsidiga utbudet av tjänster och den goda boendemiljön i staden. Ur stadens och regionens perspektiv lyckades Bostadsmässan i Karleby uppnå också dessa mål på ett utmärkt sätt, säger Antti Isotalus, stadsdirektör i Karleby.

Mässans projektchef instämmer. Enligt honom var mässan en framgång både funktionellt och ekonomiskt.

– Det här var det största publikevenemanget som någonsin ordnats i Karleby, och det gav staden mångsidig publicitet på det riksomfattande planet. Vi är övertygade om att Karleby kommer att vara ett ännu attraktivare resmål i framtiden, och kanske också hemstad för allt fler, konstaterar Bostadsmässans projektchef Touko Rauma belåtet efter mässan.

Verkställande direktör Pasi Heiskanen, Finlands Bostadsmässa, tfn 040 848 6200

Projektchef Touko Rauma, Karleby stad, tfn 040 516 2300