Heikius Hus tog hem potten i publikomröstningen på Bostadsmässan i sommar

Bostadsmässan i Karleby, som ordnades i sommar, lyckades enligt förväntningarna mätt med både besökarmängderna och besökarnas respons. Mässan, som gick av stapeln mellan den 17 juli och 14 augusti 2011 hade 127 546 betalande besökare. I anslutning till besökarundersökningen fick mässpubliken på sedvanligt vis också rösta på bästa hus, inredning och gård. Sammanlagt 10 376 hushåll röstade på det bästa huset, 8 813 hushåll på den bästa inredningen och 7 593 hushåll på den bästa gården. Besökarundersökningen, som gjordes av Suorakanava Oy, publiceras i sin helhet på bostadsmässans responsseminarium i Karleby den 25 oktober 2011.

Publikomröstningens resultat publicerades i dag på evenemanget Bästa huset, inredningen och gården 2011 i Helsingfors. Publikens överlägsna favorit i alla kategorier var Heikius Hus. En nästan lika klar tvåa var Kannustalo Aarre, som tog andra plats i kategorin för hus och inredning och tredje plats i omröstningen för bästa gård. Andra prisbelönta objekt pris var Merilinna Kreivitalo och Anvia Koti.

– I år var lokal produktion trumf på Bostadsmässan. Alla hus som besökarna utsåg till vinnare levereras av husindustrin i Österbotten. Husens formspråk bygger på en traditionell, okonstlad byggnadsstil på en enkel kvadratisk bottenplan.  Alla vinnande hus har hämtat impulser till sin utomhusarkitektur från både det traditionella byggnadsskicket och den moderna stilen. Omröstningen visar också klart preferenserna hos deltagarna. Jag är övertygad om att resultaten för denna omröstning också hjälper husindustrin att utveckla alltmer kundorienterade husmodeller, säger Pasi Heiskanen, verkställande direktör för Finlands Bostadsmässa.

Trippelsegraren Heikius Hus tog publiken med havsnära herrgårdsromantik

De starka sidorna hos Heikius Hus, som var etta i alla tre kategorier i omröstningen, var husets utrymmeslösningar, ljushet och bastuavdelning. Det traditionella trähuset i två våningar bjuder på en havsnära herrgårdsromantik, och dess strandbastu ökar känslan av skärgårdsboende. Objektet fick 13,6 procent av rösterna i husomröstningen, 13,2 procent i inredningsomröstningen och 9,67 procent i gårdsomröstningen.

Objektets byggherre och utställare är Heikius Hus-Talo Ab, huvudplanerare Kaj Heikius och arkitektplanerare Elisa Ahlqvist. Pernilla Sundell svarar för inredningen och Maj Ahlvik för gårdsplaneringen.

Kannustalo Aarre – traditionell gårdsmiljö fick tre tätplaceringar

Kannustalo Aarre blev tvåa i kategorierna för hus och inredning och trea i omröstningen för den bästa gården. Objektet är en del av en gårdsmiljö, som består av två hus och är planerad för tre generationer. Huset tilltalade publiken med sitt utseende, sin kvalitetsnivå och sina inrednings- och möbleringslösningar. Det fick 10,5 procent av rösterna i omröstningen för det bästa huset, 8,4 procent i kategorin inredning och 9,3 procent i kategorin gårdar.

Objektets byggherre och utställare är Kannustalo och arkitektplanerare Sanna Hautamäki. Inredningen har planerats av Kirsi Valanti och gården av Aino-Kaisa Nuotio hos Kannustalo tillsammans med Grönmiljöförbundet r.f.

Merilinna Kreivitalo trea i omröstningen för bästa hus och bästa inredning

Merilinna Kreivitalo, som tog tredje plats i kategorin för bästa hus och bästa inredning, profilerade sig med sina inredningslösningar och terrasser. Objektet är ett modernt, ekologiskt effektivt stadshem, där terrasserna är en del av husets utomhusarkitektur. Huset fick 7,4 procent av rösterna i omröstningen för det bästa huset och 6,6 procent i kategorin bästa inredning.

Objektets byggherre och utställare är Kreivi-Talo och arkitektplanerare Kristian Biskop. Susanna Koskela svarade för inredningsplaneringen.

Anvia Koti utmanade trippelsegraren i kategorin bästa gård

Anvia Koti, som blev andra i omröstningen för den bästa gården, fick bara en röst mindre än vinnaren Heikius Hus, dvs. 9,65 procent av rösterna. Besökarna gillade särskilt husets gård och planteringar.

Objektets byggherrar är Jaana Niemi och Pertti Salo. Gården har planerats av byggherren Jaana Niemi och Eila Haapalahti. Utställaren är Anvia Abp.

Bilder och information om mässobjekten i Idégalleriet

Mer detaljerade slutliga uppgifter om de hus som tog tätpositioner i publikomröstningen och om de övriga objekten på Bostadsmässan finns i Idégalleriet på Finlands Bostadsmässas nya webbplats. I Idégalleriet finns en stor mängd bilder om alla mässobjekt och detaljerade uppgifter om inrednings- och byggnadselementen på bilderna och om producenterna.

Röstfördelning per kategori

Bästa hus

Objekt 25 Heikius Hus 13,63 %

Objekt 38 Kannustalon Aarre 10,48 %

Objekt 6 Merilinna Kreivi-talo Oy 7,40 %

Bästa inredning

Objekt 25 Heikius Hus 13,17 %

Objekt 38 Kannustalon Aarre 8,37 %

Objekt 6 Merilinna Kreivi-talo Oy 6,62 %

Bästa gård

Objekt 25 Heikius Hus 9,67 %

Objekt 32 Anvia Koti 9,65 %

Objekt 38 Kannustalon Aarre 9,31 %

*Det slutliga antalet besökare meddelas på avslutningsseminariet den 25 oktober 2011 efter en kontrollräkning, som utförs av upplagekontrollen.

Ytterligare information:

Verkställande direktör Pasi Heiskanen, Finlands Bostadsmässa, tfn 040 848 6200