Närapå 128 000 besökare på Bostadsmässan som varade i en månad

Bostadsmässan i Karleby stängde portarna i dag 14.8. Antalet betalande besökare uppgick till  127 546*. På lördagen den 13.8 sattes dagsrekordet med 5 641 besökare.

- Besökare kom enligt förväntan, så vi kan vara mycket nöjda. Att kommunen och företagarna också är nöjda är mycket viktigt för oss, som helhet uppnådde mässan målsättningen, kommenterar verkställande direktör Pasi Heiskanen från Finlands Bostadsmässa.

Enligt en mellanrapport i Suorakanava Oy:s enkät, är även publiken belåten. 95 procent tyckte att mässan var bra eller mycket bra. Speciellt berömdes det attraktiva, kompakta och havsnära området som en funktionell helhet. Också mässobjektens mångsidighet och kvalitet fick beröm.

Intresset för mässhusen syns också i försäljningen av husen. Före mässan var 24 objekt av 41 osålda. Efter mässan är endast 17 objekt osålda. Åtta objekt bytte ägare under mässan. Två av objekten saluförs med

avsikt först efter mässan.

– De dugliga försäljningssiffrorna berättar att vi har lyckats bygga ett trivsamt bostadsområde och hållit  löftet om temat ”Hem i alla storlekar – för människor i olika livsskeden”. Människor i olika åldrar har härifrån hittat sina drömhem. Även läget i de osålda objekten verkar bra, köpslående är närmast fast på nuvarande bostadens försäljning, gläder sig Bostadsmässans projektchef Touko Rauma.

– Seniorboende fick överraskande mycket uppmärksamhet på mässan. På grund av detta kan man bedöma att det finns inom den sektorn tydliga utvecklingsbehov och betydande kommersiella möjligheter, konstaterar verkställande direktör Pasi Heiskanen.

Karleby överraskade som en vacker sommarstad

Även enligt besökarundersökningens mellanrapport var besökarna överraskade över Karleby som stad. 22 procent tyckte att Karleby var bättre än väntat och 76 procent tyckte att Karleby översteg förväntningarna.

Evenemanget hade en positiv inverkan på kommersen i Karleby centrum och på övriga sevärdheter och tjänster. Stadens och omnejdens inkvarteringsplatser och restauranger har varit fullbokade under hela mässan.

Enligt besökarundersökningen tillbringade två av tre en dag i Karleby och var femte övernattade en natt. Besökarna använde även flitigt olika tjänster i Karleby. 40 % av besökarna besökte restauranger, 20 % cafeterior, 16 % inkvarteringstjänster, 14 % varuhus, 8 % specialaffärer  och 8 % övriga tjänster.

– Allmänna vitsordet för sommaren är strålande. Feedbacken som vi har fått av både företagarna och turister är mycket positiva och förväntningarna har till och med överskridits. Bostadsmässan har även gynnat branscher som inte ens väntat sig framgång på mässan. Härligt att Karlebyborna har så ivrigt deltagit i projektet, gläder sig verkställande direktör Kaija Jestoi från Karleby Turism.

Sokos Hotel Kaarles hotellchef Susanne Rustén sammanfattar mäss-sommarens livliga kommers.

– Handeln går bra! Sommaren har varit mycket livlig och allt har gått bra. Mässan, mässbussarna och guiderna, området, stämningen i Karleby och stadens skönhet har berömts. Mässan har synts hos oss mellan klockan 16 och 19 när besökarna söker inkvartering. Många som har kommit till Karleby för en dag, beslutar sig ändå att övernatta.

Mässan syns i företagarnas sommar

Mässans utställare och stadens företagare är nöjda med den inverkan som mässan har haft. Christel Rokala, från Antikaffär C. Rokala i Karleby gamla stan, Neristan, berättar att det har varit mera folk i farten än vanligt.

– Mässan har gett många nya kunder. Många av dem har sagt att de kommer åter.

Mika Honkala som driver Antikaffär PU-MI, berättar att sommarmånaderna  i allmänhet är livliga, men nu under Bostadsmässan har kundantalet fördubblats.

- Vi har förlängt öppethållningstiderna och har öppet så länge det finns kunder, till ca 19-19.30 varje dag. För första gången har vi också anställt en sommararbetare.

Också karlebyföretagare som visade sina produkter på mässan, är nöjda. Verkställande direktören för Kosek, Jonne Sandberg, som har koordinerat Företagstorgets verksamhet, berättar att förväntningarna beträffande försäljning uppfylldes och att handeln har gått bättre än väntat.

- Vi lyckades göra Företagstorget till en lyckad helhet. Enligt beräkningar har t.o.m. 90 procent av besökarna besökt tältet.

Ulla Brandt från ATTA Promotion berättar, att det har kommit mycket folk till Företagstorget och att handeln har gått bra, fastän det inte var det främsta syftet.

- Här rör sig många potentiella kunder och vi har fått många värdefulla kontakter.

*Det slutliga officiella besökarantalet meddelas inom ca en månad då upplagekontrollen utfört sin kontrollräkning.

Tilläggsuppgifter:

Verkställande direktör Pasi Heiskanen, Andelslaget Finlands Bostadsmässa, t. 040 848 6200

Projektchef Touko Rauma, Karleby stad, t. 044 78 09 233

Verkställande direktör Kaija Jestoi, Karleby Turism, t. 044 7809 213