Österbottnisk båtkultur presenteras nästa vecka på Bostadsmässan

Båtlivsintresset blomstrar i Österbottens kuststäder. Bostadsmässområdet, som är beläget vid havet i Karleby, är ett bra exempel på en småbåtsägares paradis. I anslutning till Bostadsmässan ordnas en båttemavecka under den sista veckan i juli 25.–31.7. Veckan öppnas i mässområdets småbåtshamn måndagen den 25.7. kl 12.00.

Under båttemaveckan presenterar 11 lokala båt- och båttillbehörstillverkare sina egna produkter i småbåtshamnen som ligger inom mässområdet.  Förutom båtar och båttillbehör, kan man under båttemaveckan också bekanta sig med sjöräddningsverksamhet eller delta i en ledd paddlingsfärd.

– Temat är naturligt för Karleby, för att Karlebyregionen är den finska båtindustrins kärnområde och bostadsmässområdets egen småbåtshamn är idealisk för presentation av regionens båtindustri, säger Pasi Heiskanen, verkställande direktör för Finlands Bostadsmässa.

Stark båtkultur

Båttemaveckan ordnas av Kosek, Karlebynejdens Utveckling Ab.

– Båtmässor ordnas i allmänhet i södra Finland, där det finns mera köpkraft. Temaveckans syfte är att presentera den lokala båtkulturen som är en del av strandboende i Karleby, berättar företagsombudsman Stefan Jungell från Kosek.

På mässområdet presenteras båtar för olika ändamål och smak. Största delen av båtarna är aluminiumbåtar, som Karleby speciellt är känt för.

Många av besökarna har säkert redan en båt, som är tillverkad i Karleby, vid sin brygga. Nu på bostadsmässresan har man på samma gång möjlighet att bekanta sig med båtens hemmaplan och vatten.

Pärlor på världens hav

Båtindustrin har århundrade långa traditioner i karlebyregionen och i dagens läge är båtindustrin en av de mest internationella näringsgrenar i regionen.  I karlebyregionen byggs båtar av olika storlekar och modeller, från roddbåtar och kanoter till nöjes- och arbetsbåtar i toppenklass, samt segelbåtar av miljardörklass. Största delen av båtarna som tillverkas i regionen går på export – att segla som pärlor på världens hav.

Båtindustrin är en betydande arbetsgivare. Inom karlebyregionen fungerar ca 20 båttillverkare och ca 50 underleverantörer. Branschen erbjuder arbete åt ca 1200 personer, dessutom sysselsätter branschen indirekt ca 500 personer.

Tilläggsuppgifter

Verkställande direktör Pasi Heiskanen, Finlands Bostadsmässa, t. 040 848 6200

Företagsombudsman Stefan Jungell, Kosek, t. 044 7809 007

Verkställande direktör Jonne Sandberg, Kosek, t. 044 7809 093

Kom även i håg artikelvinkarna om bostadsmässområdet som ett paradis för en båtentusiast och om mässbyggarparet Thylin som älskar båtliv. Artiklarna med bilder hittas på extranet för media www.asuntomessut.fi/media/extranet.