År 2006 fyller det finländska frimärket 150 år

År 2006 fyller det finländska frimärket 150 år. År 2006 är ett jubileumsår för det finska frimärket. De första finska frimärkena gavs ut i mars 1856. Vid den tidpunkten hade ca 60 länder egna frimärken. De första s.k. ovala frimärkena, blå 5 kopek och röd 10 kopek, trycktes för hand med en stämpel. Frimärkena var av samma modell som de portostämplar som vid den tiden trycktes på kuvert. Finland hade tagit dessa helsaker, dvs. kuvert med portot betalt, i bruk redan år 1845 som andra land i hela världen. Posten Finland och Finlands Filatelistförbund har beslutat ordna den nordiska frimärksutställningen NORDIA 2006 som en del av jubileumsfirandet. Utställningen ordnas 27-28 oktober 2006 vid Helsingfors Mässcentrum i anslutning till den årligen återkommande Frimärksmässan. NORDIA 2006 blir den sjunde stormönstringen av nordisk filateli som ordnas i Finland. Postmuseet firar det finska frimärket utmed hela året med utställningar som ansluter sig till temat och med flera andra evenemang för allmänheten. Också museets publikationer kommer år 2006 närmast att beröra finska frimärken. Posten ger jubileumsåret publicitet redan år 2005, bl.a. med att ge ut ett miniatyrark om två frimärken. Ytterligare information - om det finska frimärkets jubileumsår och frimärkena: Frimärkscentralen, direktör Markku Penttinen, tfn 020 451 5519 - om Postmuseet: museichef Jari Karhu, tfn.020 451 4766 - om utställningen NORDIA 2006: utställningskommitténs ordförande Kari Rahiala, tfn 0500 511 131. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/14/20040913BIT00160/wkr0001.pdf