Röda Korset: Välmående i vardagen bör främjas i hela landet

Rödakorsveckan 3–9.5 handlar om frivilligarbetets betydelse – Det bästa sättet att främja välmående bland människor i glesbygderna är att invånarna, organisationerna och kommunerna samarbetar. By- och stadsdelsföreningarna har fått en allt större betydelse för människornas trygghet, framhåller Röda Kortsets generalsekreterare Kristiina Kumpula. Välmående skapas inte enbart genom de tjänster samhället erbjuder. Människans egna in-satser och ett mångsidigt stöd av dem är lika viktigt. Många går i pension i gott skick och orkar fortfarande ge sitt bidrag till samhällsvälfärden som sakkunniga, i förtroendeuppdrag eller inom frivilligarbete flera år framöver. De här möj-ligheterna måste vi allt bättre kunna ta vara på. – Förutom avsikterna med att förlänga den yrkesverksamma tiden borde man också modigt våga tänka på hur de människor som står utanför arbetslivet avsevärt kan främja både sitt eget och andras välmående, tillägger Kumpula. Överallt – och inte minst i glesbygder där det finns ont om tjänster – är friviligarbetet i dag en mycket viktig garant för välmående. Röda Korsets första hjälpen-grupper och vänverksamhet samt Frivilliga räddningstjänsten och organisationerna inom hälsovårdsbranschen har stor betydelse. Under Rödakorsveckan demonstreras frivilligarbetet över hela landet Veckan går under temat ”Hitta ditt sätt att hjälpa”. Lokalavdelningarna demonstrerar sin verksamhet vid hundratals evenemang runt om i Finland. Då kan intresserade passa på att kolla in vad det erbjuds för frivilligaktiviteter på den egna orten. I många skolor behandlas dessutom olika rödakorsteman under veckan. För skolorna finns också eget material på adressen www.redcross.fi/tulemukaan/koulut/sv_SE/. Sanna texter skrivna med krita på gatan Rödakorsveckans kampanj med gatutexter ger prov på genuina berättelser om hjälpinsatser i vardagen. Texterna kan exempelvis handla om första hjälpen och vänverksamhet. Berättel-serna skrivs på gatan exakt där hjälpen getts i Björneborg, Esbo, Helsingfors, Joensuu, Jy-väskylä, Kouvola, Kuopio, Rovaniemi, St Michel, Tammerfors, Uleåborg, Vanda, Vasa och Åbo. Starten för kampanjen sker samtidigt på alla orter måndagen 3.5 klockan 12.00. Insamlingen Bättredag stöder verksamheten här hemma Under Rödakorsveckan samlas in medel för att stödja insatser för välmående och hälsa i hemlandet. Intäkterna från insamlingen Bättredag används till förmån för Röda Korsets häl-sorådgivningar, vänverksamhet och De ungas skyddshus. I vårt land finns redan 30 hälso-rådgivningar, där man får råd och stöd och kan låta mäta sitt blodtryck gratis. Med de influtna medlen inrättas nya hälsorådgivningar och förnyas utrustningen i de gamla. Inom vän-verksamheten ges stöd till att grunda nya grupper och till att utbilda frivilliga vänner. Skyddshus för ungdomar finns i Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Tammerfors. Skyddshusen hjälper under 19-åringar som har det svårt och deras familjer. Rödakorsveckan firas runt om i världen Röda Korsets fader Henry Dunant föddes 8.5.1828. Dunant var en schweizisk affärsman som kom på idén att grunda en neutral hjälporganisation. Rödakorsveckan firas till minnet av hans födelsedag över hela världen, även i Finland där Röda Korset verkat redan från år 1877. Mer information om Rödakorsveckan, om evenemangen, gatutexterna och insamlingen Bättredag finns på adressen www.rodakorset.fi och bilder om Röda Korsets verksamhet kan laddas ner från www.punaisenristinkuvat.fi.

Taggar: