Röda Korset på alla hjärtans dag: gemenskap ökar välmågan och hälsan

De frivilliga inom Röda Korset ordnar 14.2 tiotals evenemang runt om i landet för att rekrytera nya frivilliga för vänverksamheten. Samtidigt talar Röda Korset för gemenskap och aktiv omtanke.

– Temat för Röda Korsets vändag "Vänskap ger glädje" är dubbelriktad. Vänskap är till glädje både för den ensamma som får besök av en frivillig och den frivilliga själv, säger planeraren för Röda Korsets hjälp inom landet Anita Hartikka.

Vetenskapligt bevis på gemenskapens främjande verkan

– Befolkningsundersökningar visar att samhörighet och psykisk välmåga har ett direkt samband, framhåller överläkaren vid Institutet för hälsa och välfärd Markku T. Hyyppä.

– Samverkan, social delaktighet och hobbyverksamhet är skyddsfaktorer för hälsan precis som lågt blodtryck och hälsosam kost, tillägger Hyyppä.

Vänevenemang från Helsingfors till Kittilä

Med anledning av vändagen gör Röda Korsets frivilliga besök på servicehus och vårdhem, ordnar fester och seminarier och visar upp sin verksamhet i olika sammanhang. För tillfället är omkring 9 000 frivilliga med i verksamheten, men det råder en ständigt ökad efterfrågan på vänner. Målet är att få med nya frivilliga från alla delar av landet.

Tapiola som är Finlands Röda Kors huvudsamarbetspartner stöder vänverksamheten. Bolaget deltar i värvningen av nya frivilliga bland annat genom att arrangera vänevenemang tillsammans med de rödakorsfrivilliga.

Listan över vändagsevenemangen har lagts ut på adressen www.punainenristi.fi.

Mer information:

Planeraren för Röda Korsets hjälp inom landet Anita Hartikka, tfn (09) 129 32 75 och 040 5080806

Röda Korsets informatör Sanna Räsänen, tfn (09) 129 32 41 och 040 5217299