En utomstående auditör för finländska pälsdjursfarmers verksamhetssystem

I Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund (FPF) har man under de fyra senaste åren certifierat pälsdjursfarmer på basis av egenkontroll. Hittills har certifieringen grundat sig på förbundets egenkontroll samt på kommun- och länsveterinärernas årliga granskningar. Vid den riksomfattande skinnutställning, som börjar fredagen 9.10 på Fur Center i Vanda, får drygt hundra nya pälsdjursfarmer sitt certifikat. Certifikat finns redan vid inemot 500 pälsdjursfarmer.

Den i världen enastående farmcertifieringen utvecklas i fortsättningen med hjälp av internationella ISO-standarder och den kommer att certifieras enligt ISO 9001 och ISO 14001. FPF har skrivit avtal om genomförandet av certifieringsauditeringen med Inspecta Sertifiointi Oy. Säkerställande av djurets välmående under hela dess livstid, pälsdjursfarmens oklanderliga miljö och producentens yrkesskicklighet samt fortgående dokumentering av dessa uppgifter ligger till grund för certifieringen. Avsikten med certifieringsauditeringen är att få tillräckligt bevis på att pälsdjursfarmernas verksamhet motsvarar farmernas egna redogörelser och standardens krav. Certifieringsauditeringen avslutas med att man konstaterar auditeringsresultat och beslutar, om man kan rekommendera certifikatets beviljande eller om det behövs korrigerande åtgärder eller en förnyad auditering. Till slut får pälsdjursfarmen en skriftlig auditeringsredogörelse och avvikelserapporter. På basis av dessa kan farmen i fortsättningen utveckla sin verksamhet vidare. - Internationella toppmodehus som använder pälsmaterial förutsätter att råmaterialet kan spåras. Tredjepartscertifieringen utanför pälsdjursproduktionen är en bra metod för att verifiera verksamheten, säger FPF:s verksamhetsledare Tuula Dahlman. Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf:s och Turkistuottajat Oyj:s riksomfattande skinnutställning, som också utgör en kvalitetstävling för producenterna, ordnas för 56:e gången 9 – 10.10.2009. Evenemanget samlar till Fur Center i Vanda drygt 600 pälsdjursuppfödare från olika delar av Finland, från de övriga nordiska länderna och Polen.