Kraftig investeringsboom på pälsfarmerna - Den unga producentkåren tror på framtiden

Nu görs det långa arbetsdagar på pälsfarmerna för att verkställa även de sista välfärdskraven innan de nya bestämmelserna träder i kraft den 1 januari 2011.  Den delegation av unga pälsproducenter som träffat riksdagsgrupperna i dag berättade om en kraftig investeringsboom och sin tro på framtiden som det utmärkta marknadsläget gett näring åt. Denna hundraprocentiga exportbransch hämtar, utan produktionsstöd, årligen hundratals miljoner euro till landsbygdskommuner som kämpar med en kärv ekonomi.

- Vi tänker försörja oss och våra familjer och skapa arbetsplatser inom pälsdjursnäringen ända till världen går under, säger Tobias Andersson, producent i Oravais. Vårt svar till de politiker som vill förbjuda farmningen är att vi utvecklar verksamheten, söker möjligheter att utvidga och strävar till att få den finländska farmcertifieringen att ingå i de officiella internationella standarderna.

Delegationen ville få entydiga besked av riksdagsgruppernas representanter om vilken inställning deras parti har till pälsdjursuppfödning. Om partiet inte godkänner pälsdjursuppfödningen, godkänner partiet då hållning av andra produktionsdjur i Finland och i så fall på vilka grunder? Dessutom krävde man ett konkret svar på hur förlorade arbetsplatser kommer att ersättas om pälsfarmningen skulle förbjudas i Finland.

Producenterna förvånades över, hur det i en regering med ett program som betonat pälsdjursuppfödningens betydelse kan finnas flera ministrar som offentligt uttalat att de stöder ett förbud mot pälsfarmning.

Delegationen framhöll att producenterna alltid är beredda att diskutera djurens välmående, eftersom det utgör grunden för hela näringen. Diskussionerna med myndigheterna har varit fruktbara.
-  Däremot undviker motståndarna att diskutera djurens välmående, eftersom deras enda mål är att få produktionen nedlagd.

Bilaga: Faktasida

Tilläggsuppgifter: ordförande Ulf Eriksson, tfn 0500 862 141,