Pälsnäringen vädjar till EU: Ingrip mot oskäliga förbudsförslag

Den finska pälsnäringens representanter är oroliga över de lagförslag som är under beredning i Danmark och Holland samt över EU:s oförmåga att avvärja dessa. Vid det informationstillfälle som idag ordnades av Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf och Turkistuottajat Oyj tillsammans med sina norska och polska samarbetspartners vädjade talarna till jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa Anttila att hon tar upp ärendet till diskussion i Europarådet. Inom EU har Finlands och Greklands regeringar kraftfullt protesterat mot ensidiga lagförslag som saknar vetenskaplig grund. Lagförslagen kan skjutas upp via detaljerade yttranden, men dras inte slutligt tillbaka.

I Danmark, som är världens största minkproducentland, planeras ett förbud mot den i landet ytterst småskaliga rävuppfödningen. Finland är världens största producent av rävskinn och en betydande uppfödning sker även i Norge. Hollands parlament behandlar för närvarande ett lagförslag som skulle förbjuda minkuppfödningen där. Inom EU-området och i Norge regleras pälsdjurshållningen enhetligt via världens strängaste kriterier för djurens välfärd, och 52 procent av världens pälsproduktion härstammar från EU-området och Norge. EU-kommissionen har dock inte lyckats ingripa mot enskilda länders förbudsförslag, även om kommissionen har kritiserat dem.

- Ensidiga förbudsförslag försvårar handeln på de inre marknaderna säger Turkistuottajat Oyj:s verkställande direktör Pirkko Rantanen-Kervinen. Om produktionen av skinn är förbjuden, finns heller inga förutsättningar att marknadsföra skinnen.
- Ifall Europeiska Unionen inte förmår hindra införandet av lagstiftning som begränsar handeln, fördjupar den samtidigt den ekonomiska krisen och styr produktionen till tredje länder, till exempel Kina.

Sedan år 2005 har de finska pälsdjursuppfödarna byggt upp ett eget regelverk för ansvarsfull pälsdjurshållning, farmcertifieringssystemet. Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf:s verksamhetsledare Tuula Dahlman tror, att den ekonomiska recessionen till trots kommer certifieringen att framskrida raskt både under innevarande och nästa. Förbundets målsättning är att den 1.1.2011, då de sista burförändringarna i enlighet med de nya bestämmelserna från år 2000 träder i kraft, är hela Finlands pälsproduktion antingen certifierad eller är föremål för auditeringen som föregår certifieringen.

Knut Berg, som är verksamhetsledare för de norska pälsdjursuppfödarnas förbund och Hubert Kujawski, verksamhetsledare för motsvarade förbund i Polen, konstaterade båda i sina anföranden att pälsdjursuppfödningen spelar en stor roll i deras länder när det gäller att upprätthålla livskraften på landsbygden. I Polen är pälsdjursuppfödningen den gren av lantbruksföretagsamhet som vuxit snabbast under de senaste åren. Polen är redan den näst största minkproducenten inom EU-området, och majoriteten av produktionen säljs via Turkistuottajat Oyj:s auktioner i Vanda.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322