Donerade glasögon sprider glädje i Kenya

Glas- och solglasögon donerade av finländare har igen fått nya och nöjda ägare då synvårdsoperationen ”Vi ses i Kenya” har nu för första gången anlänt till Mogotio, nära staden Nakuru i Kenya. Under sin första dag har den finländska optikergruppen och deras kenyanska kollegor utfört 739 synkontroller, vilket jämfört med tidigare år betyder rekordfart. Antalet konstaterade starrfall är hittills 75. Synvårdsoperationen i Mogotio fortsätter hela veckan.

- Ovanför Nakurus huvudväg har det funnits en banderoll som gjorde reklam för ”kostnadsfria synkontroller för alla”. Dessutom har högtalare överallt på gatorna repeterat samma inbjudan, berättar specialsakkunnig Ulla Tervo från World Vision Finland. Utöver glasögonen har man dessutom vid behov också möjlighet till en gratis starroperation, tillägger hon.

Synvårdsoperationen ”Vi ses i Kenya” har organiserats av Cazze- och Synsam-optiker samt World Vision Finland men utförs i samarbete med Kenyas hälsovårdsministerium, det lokala regionalsjukhusets personal och länets hälsovårdsmyndigheter. Behovet av synvård i Kenya är stort. Landet har 38 miljoner invånare, och även om många kenyaner lider av ögonsjukdomar utförs synkontroller endast av ett tjugotal läkare och ett fåtal optiker i städerna. Priset på glasögon motsvarar i sin tur tio 90 kilos säckar av majs, vilket skulle ge föda för en familj med tre barn i ett halvt år.

- De här synvårdsresorna möjliggör det bästa sättet att återvinna glasögon. Dessutom är resorna mycket belönande också för optikerna, konstaterar insamlingsidens fader och Cazze- och Synsam-optikernas representant Rolf Fryckman.

Synliga resultat i Meibeki

Under de senaste tre åren har den finländska optikergruppen utfört synkontroller i Kenyas Meibeki, där den lokala befolkningen nu för synkontrollernas del klarar sig på egen hand. Förra våren utdelade man 350 glasögon och utförde 70 starroperationer. Detta betyder att jobbet som sattes i gång av den finländska optikergruppen har burit frukt och att behovet av hjälp klart har förminskat. Cazze och Synsam skall ändå fortsätta skicka så många glasögon till Meibeki som det behövs.

Förbättrad syn möjliggör i bästa fall skolgång och arbete och främjar således hållbar utveckling.

Tilläggsinformation:

Ulla Tervo (i Kenya till den 29.8)

Specialsakkunnig, World Vision Finland

tel. +358 040 586 4419

Rolf Fryckman (i Kenya til den 29.8)

Ordförande för styrelsen, Cazze- och Synsam-optikerna

tel. +358 400 403 948

Bildmaterial: Bilder i tryckkvalitet kan hämtas från www.worldvision.fi/media med sökordet "lahjalasit".

Se även andra artiklar om ämnet på finska:

Optikoiden matkassa ja Kaihileikkauksilla iloa ja apua

--> publicerats 5.7.2010

Backgrundsinformation

• Verksamhetsmodellen i operationen ”Vi ses i Kenya” är enkel: Vem som helst kan donera sina gamla glas- eller solglasögon till insamlingen genom att föra dem till Cazze och Synsam-optikernas affärer runt om i Finland. Optikerna granskar och utför service på glasögonen samt packar dem i enskilda lådor. Därefter lagras glasögonen och levereras sedan till Kenya. Där ges glasögon och solglasögon med rätt styrka efter synkontroller till de kenyaner som behöver dem.
  • Insamlingen av glasögon började år 2007 då den första finländska optikergruppen reste till Meibeki i Kenya. Optikerna ville donera de glasögon som deras kunder inte mera behövde till de kenyaner som hade behov av dem. Dessutom ville optikerna försäkra att glasögonen kommer fram till målet samt tillämpa sin egen professionella kunskap även utanför sitt eget land. Nu utförs syngranskningarna i Kenya redan för fjärde gången i regionen där World Vision Finland har sitt utvecklingsprogram.
  • 2 400 barn i Mogotio och i Meibeki har en finländsk fadder. Barnens liv förbättras holistiskt med hjälp av fadderprogrammet bland annat genom att utveckla skolundervisningen och barns rättigheter, samt genom att förbättra familjers ekonomiska situation. Glasögoninsamlingen och synkontrollerna är en del av arbetet som görs för att främja hälsan.
  • Glasögoninsamlingen fortsätter även efter augusti och efter optikernas resa till Mogotio. Planen är att utvidga synvårdsoperationen så småningom också till andra länder där World Vision Finland har utvecklingsprogram.