En vattendonation på 80 000 euro till Sri Lanka

R-kioskerna och World Vision Finland samlade under sommaren 2010 medel för att förbättra tillgängligheten av rent dricksvatten i Kalpitiya i Sri Lanka som lider av torka och förorenade vattenkällor. Samarbetet har resulterat i en donation på 82 591,20 euro av R-kioskerna. Summan används för att finansiera ett miljövänligt vattenverk som pumpar rent vatten till familjerna i byn Minniya. Verket drivs med vind- och vattenkraft och det är det första av sitt slag i Sri Lanka.

- Samarbetet med R-kioskerna har varit bördigt och donationssumman är avsevärd. Med den kan vi täcka alla utgifterna för vattenreningsprojektet i Minniya. Enligt Minniyaborna känns rent vatten som en väldig lottovinst för dem för nu får de 28 000 liter rent vatten varje dag, berättar verksamhetsledaren för World Vision Finland Tiina Saukko och förmedlar samtidigt ett stort tack från byinvånarna till alla som bidragit till projektet i Finland.

- R-kioskerna vill hjälpa och det vill också våra kunder så att det största tacket för donationen hör till dem. Genom små saker i vardagen – genom att köpa och bära vatten – har vi gett barnen i Sri Lanka något mycket konkret och värdefullt. Helt fantastisk att Minniyaborna nu får rent vatten, säger brand- och konceptledare för Rautakirja Teemu Rissanen

Tidigare hade Minniyaborna ofta ingen annan möjlighet än att dricka förorenat vatten vilket orsakade barnen många sjukdomar. Efter att vattenverket i byn blev färdigt har byborna varit friskare.

- Till exempel utslag och magsjukdomar hos barn har minskats betydligt och då barnen är friskare kan de också bättre ta del i skolundervisningen, konstaterar H.N.C Malkanthi som arbetar som tjänsteman i Minniya.

I Sri Lankas Kalpitiya är ett av de mest centrala målen inom utvecklingssamarbetet att förbättra och försäkra tillgången till rent vatten i området. Utöver att bygga vattenverk utbildas invånarna om frågor gällande vatten, dess användning och skydd av vattendrag.

Tryckbara bilder med sökordet ”Sri Lanka” på adressen
www.worldvision.fi/media

Läs mer om vattenprojektet i Sri Lanka och se även bildserien
på adressen www.worldvision.fi/vesijuoksu