Astrid Lindgren och Facebook är utsedda till Superbrands!

Tillsammans med SIFO Research International har Superbrands Sverige genomfört en studie där man har kartlagt Sveriges 300 starkaste B2C varumärken. Bland de starkaste varumärkena syns bland annat klassiska svenska stoltheter som Astrid Lindgren, ABBA, Pripps Blå, IKEA, Dumle och BRIO tillsammans med de nya varumärkena Facebook och YouTube, som växt något enormt under de senaste åren.

Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 82 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras, vartannat år B2B och vartannat år B2C. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts.

Det är intressant att varumärken kan ha så pass vitt spridda användningsområden men ändå inneha samma genomslagskraft på den svenska marknaden.

– Ett varumärke kan växa sig starkt på väldigt skilda recept, Astrid Lindgren framkallar nostalgi medan Facebook skapar ett levnadssätt och det intressanta är att de påverkar våra liv lika mycket, säger Caroline Griolet, Operations Manager på Superbrands Sverige.

Studiemodell:

Metoden för att få fram de starkaste varumärkena består av tre steg.

Steg 1. I det första steget genomför SIFO Research International en kvantitativ studie där Sveriges 400 starkaste konsumentvarumärken identifieras. Studien innebär att SIFO Research International låter sin konsumentpanel bedöma de 2 300 varumärken som Superbrands nominerat.

Steg 2. Superbrands Brand Council utför sedan en kvalitativ bedömning genom nio kriterier av dessa 400 konsumentvarumärken. De 300 högst rankade erhåller Superbrandstatus.

Steg 3. I det tredje och sista steget genomför SIFO Research International en djupare kvantitativ varumärkesundersökning som leder fram till en ranking av årets 100 starkaste Superbrands och de olika resultaten visas i diagram.

Genom att studien görs i så många länder är det ett viktigt riktmärke för internationella varumärken att värdera hur väl man lyckats på respektive marknad och även för lokala varumärken att jämföra sig med internationella. De varumärken som uppnår Superbrandstatus äger rätten att titulera sig Superbrand på den marknaden och under den perioden som statusen avser.

Superbrandsgalan:

Superbrandsgalan är en mötesplats för Sveriges varumärkeselit. Ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter och nätverka med branschkollegor och press. Superbrandsgalan kommer att hållas den 24 september 2009. Vid galan avslöjas hela Superbrands topp 100-lista samt vilket varumärke som rankats som Sveriges i särklass starkaste varumärke. Under galakvällen sker också den officiella lanseringen av årsboken Superbrands B2C Sweden 2009. Årets bok kommer att vara på engelska.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Caroline Griolet, Operations Manager
Direkt: +46 (0) 8 518 00 582