• Superbrands/

Brittiskt flygbolag, tyskt bilmärke och amerikansk sökmotor i Superbrands svenska varumärkesranking

Superbrands presenterar nu den officiella rankningslistan av utvalda branscher, och de starkaste B2B-varumärkena inom dessa: Topp 5 av 5 B2B branscher. I topp finner vi varumärken med bred internationell variation som etablerat sig starkt bland svenskarna. I jämförelse med 2008 års B2B-studie ser vi dessutom vilka av dessa som klarat sig bättre genom finanskrisen.

Superbrands är en internationell oberoende organisation med inriktning på varumärkesarbete. I Sverige genomförs varje år en studie, tillsammans med GfK där de starkaste varumärkena identifieras.  Årets B2B-studie är klar och Superbrands gick ut med listan över Sveriges 300 starkaste B2B-varumärken i april. Nu går Superbrands ut med de starkaste B2B-varumärkena inom topp 5 av 5 branscher.

I de fem branscherna Tjänst, Läkemedel, Transport, Materiel och Bil hamnade Google, Astra Zeneca, British Airways, Tetra Pak och BMW på första plats i respektive bransch.

I jämförelse med den föregående B2B-studien, precis innan finanskrisens utbrott, kan vi se att Google har hållit sig starka och fortfarande ligger på första plats inom branschen Tjänsteföretag. Astra Zeneca har tagit sig upp på första plats från 5e plats 2008 och British Airways som inte var med på förra årets B2B-lista hamnade nu på första plats inom sin bransch. Tetra Pak håller sig stadigt på första plats inom sitt område 2010, precis som i 2008 års studie.

I samband med Superbrands Awards – varumärkesgalan som hålls på Berns den 26 januari 2011– presenteras 100-topplistan, rankningen av alla Sveriges 100 starkaste B2B-varumärken.

Topp 5 av 5 branschlista:

Tjänst

4. Saab
  5. Volvo Personbilar

Kontakt:

Caroline Griolet, Operations Manager, +46 (0) 8 518 00 582, +46 (0) 708 875 882, caroline.griolet@superbrands.com

Louisa Skyldeman, Pr Manager, +46 (0) 8 518 00 580, +46 (0) 708 875 880, louisa.skyldeman@superbrands.com

Om Superbrands

Superbrands är en oberoende internationell organisation inom varumärkesarbete som

verkar i 86 länder. Sedan 15 år ägnar sig organisationen åt att premiera framgångsrika varumärken och att bidra till deras varumärkesprofilering.

Superbrands arbete sker i två olika delar:

Steg 1

Studie: en oberoende studie, utförd av GFK och Brand Council (bestående av oberoende varumärkesexperter).

Steg 2

Utmärkelse och Kunskap; Superbrandssigill, Superbrandsgalan, Superbrandsboken och Insight-seminarier.

Mer information finner du på hemsidan: www.superbrands.com/sweden