IBM som årets B2B-varumärke

Den internationella organisationen Superbrands har ikväll korat IBM som Årets Superbrand 2005. Utnämningen avslutade årets B2B-gala på Hilton Slussen i Stockholm.

– Sedan 14 år ägnar vi oss åt att premiera framgångsrika varumärken, det vi kallar Superbrands, och bidra till deras profilering, säger Mats Holmlund, vd på Superbrands Sverige. Vår jury har i år rankat IBM som Sveriges starkaste Superbrand inom business-to-business-kategorin. Superbrands finns i 48 länder och har publicerat över 100 varumärkesböcker. I Sverige har en oberoende jury med 17 personer från näringsliv och universitet - med breda kunskaper om varumärkets betydelse - utsett 300 varumärken inom business-to-business, såväl nationella som internationella, till Superbrands. De presenteras i dag i en svensk Superbrandsbok. – Mellan 1993 och 2004 klättrade IBM från plats 282 till plats tre på Interbrands rankinglista över världens mest värdefulla varumärken, säger Johan Ekesiöö, vd IBM Svenska AB. Under samma tid utvecklade vi IBM från att vara enbart ett teknikföretag till att även bli ett tjänsteföretag. Den förändringen har gett gensvar hos kunderna. Dessutom har vi samordnat marknadsföringen till en reklambyrå globalt istället för tidigare 70 stycken. Men reklamen ensam bygger naturligtvis inget Superbrand i ett tjänsteföretag - det verkliga varumärkesbyggandet står våra anställda för. Juryns ranking av finalisterna: 1. IBM 2. Volvo Lastvagnar 3. Microsoft 4. Sandvik 5. Scania 6. Ericsson 7. Nokia 8. Intel 9. Dagens Industri 10. SKF 11. Hewlett-Packard/Compaq 12. Atlas Copco 13. Sony Ericsson 14. Handelsbanken 15. ABB 16. DHL 17. Accenture 18. Apple 19. AstraZeneca 20. American Express