Superbrands och GfK inleder nordiskt samarbete kring varumärkesstudie

Superbrands och GfK har inlett ett nordiskt samarbete avseende den varumärkesstudie som identifierar de starkaste varumärkena i respektive land.

Superbrands genomför årligen varumärkesstudier där man identifierar de starkaste lokala varumärkena. Vartannat år genomför man en studie där man identifierar de starkaste B2B varumärkena och vartannat år de starkaste B2C varumärkena. Under 2010 genomförs studien där man identifierar de starkaste B2B varumärkena. Resultatet från respektive marknad och studie presenteras i en årsbok och släpps i samband med galan Superbrands Awards. Varumärkesstudien genomförs i tre steg och GfK ansvarar för steg ett och tre. Steg två genomförs av Superbrands Brand Council som består av oberoende branschexperter. Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 86 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts. – I GfK har vi hittat en perfekt och långsiktig samarbetspartner för varumärkesundersökningar i Norden säger Robert Scherman, vd för Superbrands i Norden. – Denna typ av utmaningar passar GfK då vi både har resurserna, erfarenheten och den kunskap som krävs, säger Ulf Hillstedt, vd för GfK i Sverige.