Superbrands utser Sveriges 300 starkaste B2B-varumärken

Superbrands Sverige har i samarbete med GfK och Brand Council genomfört en studie som kartlagt de 300 starkaste B2B-varumärkena i år. Studien visar på en ökning av internationella varumärken sen den senaste B2B-studien 2008, men svenska varumärken dominerar fortfarande den svenska marknaden.

Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 86 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomför Superbrands en studie där de starkaste varumärkena identifieras. Vartannat år är det B2B och vartannat år är det B2C. I årets B2B-studie syns en marginell ökning bland de internationella varumärkena. Av de 300 starkaste är 58 % genuint svenska varumärken, i jämförelse med 2008, då det var 60 % svenska som tävlade med de internationella på den svenska marknaden. Svenska varumärken dominerar fortfarande i Sverige och bland dem syns Ericsson, SEB, Hewlett-Packard, SATS och Google. Se den kompletta 300-listan: www.superbrands.com/sweden Topp 100 rankningslistan och årets B2B-vinnare presenteras i samband med Superbrands Awards, den 27 januari 2011 på Berns i Stockholm. STUDIEMODELL B2B 2010-2012 Steg 1: GfK identifierar Sveriges 400 starkaste B2B varumärken. Dessa nomineras till Superbrandstatus. Studie steg 2: Superbrands jury (Brand Council) genomför en kvalitativ bedömning. De 400 nominerade varumärken från steg 1 bedöms genom 10 kriterier. Vilket resulterar i att de 300 varumärken med högst resultat utses till Superbrands i Sverige. Studie steg 3: GfK genomför en kvantitativ studie med 300 intervjuer om de topp 100 Superbrands som identifierats. Topp 100 Superbrands erhåller en presentation av sitt diagram (BLOB) som även publiceras på www.superbrands.com/sweden MEDLEMMARNA I 2010 ÅRS BRAND COUNCIL: Frida Wickholm, Marketing Manager (Cision Scandinavia) Tomas Bjällerstedt, Design Manager, (Posten) Karl-Oskar Tjernström, Nordisk marknadschef Telecom (Samsung Electronics) Linda Helltröm, Marknadsdirektör(Lernia) Anna Markelius, Marknadschef (Accenture) Stina Liljekvist, Varumärkeschef (E.O.N Nordic ) Karin Nilsson, Marknads- och affärsområdeschef (SvD) Madeleine Gossner, Head of Marketing Communication (Telenor Mobil Konsument) Rickard Linderoth,Kommunikationschef (Danske Bank Sverige) Anna Thelander, Marknadschef Skandinavien (Alcro-Beckers AB), Richard Götbring, Marknadschef (Mio).