Vad tänker du om jag säger Fjällräven. Varumärket eller djuret?

Inget mer behöver tilläggas för att beskriva hur starkt detta varumärke har lyckats positionera sig på den svenska marknaden – på topp inom mode. Superbrands går nu ut med den officiella rankningslistan över utvalda branscher, och de starkaste varumärkena inom dessa: TOPP 5 av 5 branscher. Listan visar att svenska varumärken håller sig kvar på toppen och tävlar jämnt med de internationella jättarna.

Superbrands är en internationell oberoende organisation med inriktning på varumärkesarbete. I Sverige genomförs varje år en studie, tillsammans med TSN (Sifo Research International) där de starkaste varumärkena identifieras. I samband med Superbrandsgalan den 26 januari 2010, presenteras rankningen av Sveriges 100 starkaste konsumentvarumärken. Och nu visas listan av topp 5 varumärken i utvalda branscher; Mode/Detaljhandel/Teknik/Hälsa samt Dagligvaror. Starka svenska varumärken som toppar branschlistorna är bland annat Fjällräven, ICA, Systembolaget, Apoteket och RFSU. –Fjällräven slår lyxvarumärkena. Det handlar främst om kvalitet och tillit. Väldigt kul att de har positionerats så starkt i flera år och blivit ett varumärke som verkar böja tidens ramar med samma mönster på deras jackor sedan 1970-talet, säger Caroline Griolet, Operations Manager. Metoden för att få fram de starkaste varumärkena Steg 1. I det första steget genomför SIFO Research International en kvantitativ studie där Sveriges 400 starkaste konsumentvarumärken identifieras. Studien innebär att SIFO Research International låter sin konsumentpanel bedöma de 2 300 varumärken som Superbrands nominerat. Steg 2. Superbrands Brand Council utför sedan en kvalitativ bedömning genom nio kriterier av dessa 400 konsumentvarumärken. De 300 högst rankade erhåller Superbrandstatus. Steg 3. I det tredje och sista steget genomför SIFO Research International en djupare kvantitativ varumärkesundersökning som leder fram till en ranking av årets 100 starkaste Superbrands och de olika resultaten visas i diagram. Genom att studien görs i så många länder är det ett viktigt riktmärke för internationella varumärken att värdera hur väl man lyckats på respektive marknad och även för lokala varumärken att jämföra sig med internationella. De varumärken som uppnår Superbrandstatus äger rätten att titulera sig Superbrand på den marknaden och under den perioden som statusen avser. Superbrands Sverige Superbrands är en oberoende auktoritet med inriktning på varumärkesarbete. I dag finns Superbrands i 86 länder och täcker in de viktigaste marknaderna i världen. Varje år genomförs en studie där de starkaste varumärkena identifieras. Vartannat år är det B2B och vartannat år är det B2C. Studien omfattar företagens varumärkesarbete och hur väl de lyckats bygga, vårda och förädla dessa i det land där studien genomförts. Årets Superbrandsgala 26 januari 2010 Ett tillfälle att mingla med den svenska eliten av varumärkesbyggare. Superbrandsgalan kommer att hållas på Berns Salonger i Stockholm, tisdagen den 26 januari 2010. Under kvällen tillkännages årets vinnare och den resterande 100-topplistan över årets Superbrands. Det bjuds även på prisutdelning, trevlig underhållning, mat & dryck. Ni kommer att röra er bland Sveriges Superbrands business-to-business och business-to-consumer samt närvarande press. Vidare kommer årets Superbrandsbok Sweden B2C 2010 lanseras under galakvällen. Nu kan du anmäla dig till galan: http://www.superbrandsawards.se/