Carnegie Bank väljer SuperDerivatives för oberoende värdering av aktiederivat

Report this content

SuperDerivatives®, normen för derivatprissättning och den ledande leverantören av “front-office”-system för “multi-asset”-hantering, risk management, uppskrivning och online-baserade lösningar för optionshandel, har valts av Carnegie Investment Bank AB att utföra oberoende värderingstjänster för dess portfölj kring aktiederivat.

Carnegie, som grundades 1803 och som är Nordens största oberoende investeringsbank, tillhandahåller en rad olika finansiella produkter och tjänster från kontor i åtta länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Luxemburg, Schweiz, Storbritannien och USA.

– Som ett led i en genomgripande förändring av vår infrastruktur för risk- och regeluppfyllelse behövde vi en oberoende lösning för att verifiera värdet av vår tradingportfölj. Efter omfattande utvärdering har vi valt SuperDerivatives SD-Revaluation, säger Per Jutemar, Carnegie-gruppens chef för operativ risk.
– Förutom dess påvisade noggrannhet imponerades vi av tjänstens omfattande täckning av både nordiska och internationella aktier, säger han.

SuperDerivatives Revaluation Center (SD-Revaluation) är tillgängligt för samtliga större klasser av derivat: utländsk valuta, räntor, varor, aktier, energi och kredit. Centret utnyttjar SuperDerivatives prissättningsmodell med företagets prisbelönade marknadsderivatdata som indata, vilket ger oöverträffad täckning och verkliga marknadsvärden för ett extremt brett utbud av vanliga derivatinstrument, men tjänsten täcker även extraordinära instrument.

– Vi är mycket glada att Carnegie har anslutit sig till de många finansiella institutioner som använder SuperDerivatives för att värdera sin tradingportfölj. Vår marknadsledande täckning, som spänner över tusentals aktier och index från praktiskt taget vilket land som helst, hade stor betydelse för Carnegies beslut, säger Dani Weigert, ansvarig för uppskrivningstjänster hos SuperDerivatives.
– Den senaste tidens osäkerhet på marknaden i kombination med optionshandelns inneboende operativa risk betonar vikten av systematisk, oberoende risk management. Vår kombination av prisbelönad derivatdata och modellering har gjort SuperDerivatives till en ledande leverantör av oberoende uppskrivningstjänster, säger han.

SuperDerivatives produkter och tjänster används av ett stort antal företag på både sälj- och köpsidan. Dess realtidsbaserade prissättningsplattformar utnyttjas av flertalet banker världen över, liksom av otaliga företag, förvaltningschefer, hedgefonder, revisorer och offentliga institutioner. SuperDerivatives Revaluation-tjänst används av otaliga banker, hedgefonder, förvaltningschefer, fondadministratörer och revisorer och betraktas av många som marknadens noggrannaste tjänst tack vare dess ledande kombination av produktivitet, noggrannhet och täckning.