Industrifonden satsar 15 miljoner i IT-bolaget SurfBuy

Industrifonden satsar 15 miljoner i IT-bolaget SurfBuy Industrifonden går in med ett lån på 15 miljoner kronor till Linköpingsbaserade SurfBuy. Företagets tjänster syftar till att genom personlig assistans och bättre service koppla ihop säljare och kunder i alla digitala miljöer. SurfBuy har även utvecklat en ny teknik för säkra betalningar över Internet i form av tjänsten Tonepay som lanseras i samband med Internet World mässan i Stockholm. - SurfBuy kompletterar företagens e-handelslösningar med förtroende- och säkerhetshöjande funktioner. Många potentiella kunder avbryter nu sina tänkta transaktioner beroende på att man saknar någon uppgift om produkten, leveranssättet eller betalningssättet, säger Göran Ohlsson, investeringsansvarig vid Industrifonden. Med SurfBuys teknik kan leverantören snabbt koppla in mänsklig support för att komplettera sin information till kunden. SurfBuys placering mellan telekom och Internetteknik innebär att man har kunnat utveckla nya tekniska lösningar som gynnar den i dag så efterfrågade kommunikationen mellan företag och dess kunder. Lånet från Industrifonden kommer att användas för den tekniska applikationsutvecklingen och för marknadsföring av SurfBuys teknik på svenska och internationella marknader. - Industrifonden har följt vårt arbete och vår utveckling under snart ett år och vi är mycket nöjda med att nu få med Industrifonden som intressent i detta projekt, säger SurfBuy's VD Patrick Grimlund. Framför allt stärker det oss finansiellt och säkerställer genomförandet av vår marknadssatsning, men vi ser det också som ytterligare ett uttryck för att vår tekniska kompetens inom Computer Telephony Integration (CTI) ligger i den absoluta framkanten. SurfBuy "SalesBooster" System består av en rad applikationer som förbättrar kundservice och effektivitet i handeln via digitala försäljningskanaler, s k Customer Response. Dessutom har SurfBuy utvecklat en säker betalningsapplikation, TonePay, vilken möjliggör säkerhet bland annat genom att den känsliga informationen inte går via Internet. Den senaste versionen av TonePay lanseras och demonstreras nästa vecka på Internet World mässan i Stockholm, Sollentuna. För ytterligare information: Patrick Grimlund, VD SurfBuy, Tel: 0709-29 09 88 Göran Ohlsson, Industrifonden, Tel: 08- 587 919 17 "Intelligent Technology for Secure Payment and E-services" SurfBuy AB är ett ungt svenskt högteknologiskt företag som utvecklar, marknadsför och säljer avancerade system och applikationer i gränssnittet Internet/data/telefoni. De patentsökta tjänsterna för säkra betalningar och "connect services" ökar servicenivån och effektiviserar handel via digitala försäljnings-kanaler som t ex Internet, digital TV, telefoni och lösningar inom wireless-området. Några av SurfBuys kunder är: A1 Comms (UK),Fondex, EO.net (UK), Eventguiden, Evita Travel (UK), Holmia, Hotellexpress, ICA, Länsförsäkringar, Silja Line, Skandia Link, Skandia Fonder, SPP, Stuckforagift.com(UK), Skyways, Östgöta Enskilda bank med flera. Företaget har kontor i Stockholm och London samt utvecklingsavdelning i Linköping. SurfBuy AB, Mjärdevi Science Park, Teknikringen 1, 583 30 Linköping. 08-562 302 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/01/20001101BIT00350/bit0002.pdf