Penser Access: Surgical Science - Under förväntan men spännande nyheter från Sydkorea

Surgical Science rapporterade en lägre Q4 försäljning än förra året med minskning om ca SEKm 1,5, detta motsvarar ungefär två stycken LapSim simulatorer. På helåret växer dock bolaget 12% vilket var något lägre än våra estimat men i linje med bolagets långsiktiga försäljningsmål. Förklaringen till den sämre avslutningen på året var att USA-marknaden gått sämre än väntat under 2017. Detta har bolaget åtgärdat med en ny USA-chef på plats samt ett nyanställningar av säljare vilket gör att vi bedömer att problemen är åtgärdade. En positiv överraskning med rapporten är att licensintäkter ifrån merecompany har erhållits vilket tyder på att försäljningen av kirurgirobotsystem har kommit igång tidigare än väntat, detta i kombination med en ny affärsområdeschef för industriella samarbeten gör att vi tror att tillväxten här kommer bli högre än vi tidigare trott. Sammanfattningsvis ser vi att SuS rider på ett antal starka makrotrender i sjukvården och ser därför hög potential i akten men, till en hög risk då bolaget är ungt och intjäningen fortfarande är skakig.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/forvantan-men-spannande-nyheter-fran-korea/