Banbrytande parkett tar upp kampen mot smuts, slitage och brännmärken

Report this content

Danska Woodfloor har tagit fram en serie massiva industriparkettgolv som sätter helt nya standarder vad gäller montering, hållbarhet och underhåll. De vackra golven ingår i företagets nya golvserie Inline och flera av varianterna är efterbehandlade så att de naturligt kan ingå i alla typer av miljöer – från badrum och welness till stora korridorer och kontor.

Pressmeddelande den 13 december 2010: I och med lanseringen av denna nya Inline massivparkett, som även kan levereras med FSC-certifikat, sätter Woodfloor standarden för framtidens industriparkettgolv. Golven av massivt trä hellimmas till undergolvet och är färdiga att användas direkt när monteringen är klar, vilket förkortar och förenklar det totala monteringsarbetet markant.  Alla golv i serien är ytbehandlade så att de har en mycket hög resistens mot smuts, tryckmärken och slitage. För rum där det ställs särskilt höga krav på tålighet erbjuder serien NATwood parketten, där NATwood Thermo ek även tål fukt och kan användas i alla typer av rum där man i normala fall skulle välja bort industriparkett.

NATwood Ek och NATwoodThermo ek genomgår en särskild behandlingsprocess som gör att träet blir mer tåligt. Naturlig kåda och vax blandas och värms och pressas sedan in i träet. När träet har svalnat är träet upp till 60 % hårdare och risken för att produkten sväller eller att det uppstår sprickor reduceras med upp till 50 %. Dessutom genomgår Thermo ek en behandling som gör träet tåligt mot fukt så att det kan användas i badrum och andra liknande miljöer.

”Danskarna är mycket förtjusta i industriparkett eftersom det är en golvtyp som har ett levande färgspel och ett exklusivt utseende. Tyvärr har många valt bort drömmen om ett industrigolv då kraven på golvets tålighet har varit för höga. Många har även haft dåliga erfarenheter med golv som efter kort tids användning har sett mycket slitna ut på grund av bristande underhåll.  Detta har bidragit till att vissa låter bli att välja denna golvlösning igen. Vi vill gärna sprida användningen av massiva parkettgolv och Inline massivparkett är vårt bästa bud på ett vackert golv som tål allt”, säger Lars Tommerup som är försäljningschef vid Woodfloor.

Den stora praktiska användningen av Inline är inte liktydigt med ett tråkigt utseende. De nya golven har ett unikt utseende med långa brädor av små stavar. I tillägg till att de kan limmas direkt på undergolvet så levereras brädorna ytbehandlade, vilket betyder att de inte behöver varken slipas eller spacklas – inte ens längs kanterna. Läggningsarbetet kan alltså utföras i ett svep och helt utan damm, vilket minimerar rengöringsprocessen.

”I jämförelse med vanlig industriparkett så uppnår man en markant tidsbesparing under monteringen av Inline massivparkett. Dessutom kräver golven minimalt underhåll, exempelvis behöver de inte oljebehandlas lika ofta som vanliga golv. Resultatet blir att även om golven kostar lite mer i inköp så blir det totala priset på sikt lägre”, säger Lars Tommerup.

Inline massivparkett finns i sex olika utföranden: Lönn, Ask, Ek Objekt, Rökt ek samt två NATwood varianter med extra tålighet - Den ljusa NATwood Ek och den mörka NATwood Thermo Ek, den senare är dessutom inte bara tålig utan även motståndskraftig mot fukt. Golvens totala höjd är endast 10 mm och de kan därför läggas direkt ovanpå ett existerande golv, vilket gör dem lämpade även vid renovering. Golven uppfyller alla de kravs som ställs vid golvvärme.

Bilder kan beställas för kostnadsfritt användning via susan@susanrose.se

Priser och leverans

Inline massivparkett finns att köpa hos återförsäljare i hela landet, du kan få hjälp att hitta din närmaste återförsäljare genom att ringa Christer Hammarberg  +46 (0) 709 68 55 84 – Tomas Lund +46 (0) 733 24 55 84. Woodfloor ger 30 års garanti på alla golv som läggs i vanliga bostäder.

Om Woodfloor

Woodfloor är ett danskt företag som importerar och säljer exklusiva trägolv i Danmark, Sverige, Norge samt på Grönland och Färöarna. Företaget är i synnerhet känt för sina speciella golv som riktar sig både till bostadsmarknaden och till företagsmarknaden. Woodfloor har ett nära samarbete med hantverkare, golvläggare, trähandeln, typhustillverkare, arkitekter och rådgivare. Företaget har flera gånger blivit utsett till årets gazellföretag. Senast mottog Woodfloor utmärkelsen Miljøministeriets GreenBiz 2009.

Taggar: