Melissa Di Donato ny vd på SUSE

Report this content

SUSE har utsett den erfarne branschprofilen Melissa Di Donato till ny VD. Sedan svenska EQT:s köp av SUSE tidigare i år, är företaget numera världens största oberoende öppna källkodsföretag. Di Donato tillträder omedelbart och målet är nu att skapa ytterligare tillväxt och momentum.

Melissa Di Donato är SUSEs första kvinnliga VD och har en gedigen bakgrund inom ledarskap, tillväxt och transformering. Innan var hon operativ chef och intäktschef på SAP, med globalt ansvar för intäkter, vinst och kundnöjdhet. Hon har också tidigare haft chefspositioner på Salesforce och tilldelades förra året utmärkelsen ”Digital Masters Award for Excellence in Commercial Management”, för hennes arbete med att få globala organisationer att växa.

Di Donato ses av många som en framåtsträvande ledare som också är en passionerad förespråkare för mångfald i yrkeslivet. Hon har haft en ledarroll i 30% Club, som är en organisation som strävar efter att stora börsnoterade företag ska välja fler kvinnliga chefer i ledningsgrupper.

“Det är en stor ära att leda SUSE in i nästa fas av tillväxt och utveckling,” säger Melissa Di Donato. ”Vi står på gränsen till ett historiskt skifte där programvara byggd på öppen källkod blir allt mer avgörande för företags affärsstrategi. SUSE står väl positionerat att ta en tydlig ledarroll i detta skifte, med vår förmåga att driva digital transformation för våra kunder och våra agila öppna källkodslösningar, från ytterkanten till molnet. Vår förmåga att skapa värde för vårt community, kunder, partners och ägare har lagt grunden till SUSEs succé. SUSEs tillväxt och innovation under de senaste åren har varit fascinerande, men vi har bara börjat den här resan.”

Melissa Di Donato tar över efter Nils Brauckmann, som meddelat att han går i pension. Brauckmann har lett SUSE under åtta års kontinuerlig expansion och ansvarade bland annat för processen att göra SUSE självständigt under det senaste året.

“Jag är tacksam för Nils djupa engagemang och allt han åstadkommit som VD för SUSE,” säger Jonas Persson, styrelseordförande i SUSE. ”Nils har framgångsrikt lett företaget till vad det är idag, och han överlämnar ett företag i gott skick där 2018 var ett toppår i företagets historia. Med Melissa Di Donato är jag säker på att vi hittat en fantastisk VD med en bakgrund som talar för sig själv.”

Presskontakt:

Richard Yams

BCW för SUSE

+46 70 666 65 38

richard.yams@bcw-global.com

Om SUSE

SUSE, the world’s largest independent open source company, powers digital transformation with agile, enterprise-grade open source solutions, edge to core to cloud. Collaborating with partners, communities and customers, SUSE delivers and supports enterprise-grade Linux, software-defined infrastructure and application delivery solutions to create, deploy and manage workloads anywhere – on premise, hybrid and multi-cloud – with exceptional service, value and flexibility. For more information, visit www.suse.com.

Om EQT

EQT is a leading investment firm with more than EUR 61 billion in raised capital across 29 funds and around EUR 40 billion in assets under management. EQT funds have portfolio companies in Europe, Asia and the US with total sales of more than EUR 21 billion and approximately 127,000 employees. EQT works with portfolio companies to achieve sustainable growth, operational excellence and market leadership.

# # #

Copyright 2019 SUSE LLC. All rights reserved. SUSE and the SUSE logo are registered trademarks of SUSE LLC in the United States and other countries. All third-party trademarks are the property of their respective owners.