SENS förvärvar batteri- och underjordiska pumpkraftverkprojekt i Finland

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) (”SENS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har förvärvat 100% av två delprojekt inom ramen för det omfattande energilagringsprojektet i Pyhäsalmi, Finland. Förvärvet inkluderar ett 85 MW batterilagringssystem (BESS) samt en 75 MW underjordisk pumpkraftsanläggning (UPHS), båda belägna i Callio Business Park.

I maj 2024 ingick SENS ett huvudavtal med Callio Pyhäjärvi, ett finskt multidisciplinärt utvecklingsbolag, om att tillhandahålla tekniska lösningar för att utveckla en energilagringslösning vid Pyhäsalmi gruva i Finland. Med dagens förvärv säkrar SENS fullt ägande av två av de viktigaste delprojekten inom detta partnerskap: ett batterilagringssystem (BESS) på 85 MW och en underjordisk pumpanläggning (UPHS) på 75 MW. Båda projekten har redan uppnått ready-to-build-status och efter förvärvet kommer de att fortsätta mot färdigställande i respektive tidsramar med stöd av flera investerare. Målet är att fullfinansiera båda projekten inom en kort tidsperiod.

BESS-projektet, som nu är redo att påbörja byggfasen, förväntas vara i drift 2025 och kommer att leverera kapacitet till både frekvens- och arbitragemarknaderna. Detta kommer att möjliggöra snabba intäktsströmmar genom att utnyttja redan befintlig infrastruktur.

Det underjordiska pumpkraftverket kommer nyttja Pyhäsalmi-gruvans befintliga struktur och dess synkroniserade system för energilagring. Med en lagringskapacitet på 530 MWh och en maximal effekt på 75 MW är anläggningen utformad för att balansera energitillgång och efterfrågan. Genom detta förvärv får SENS dessutom möjlighet att utnyttja det bidrag på 26,3 miljoner euro som beviljades UPHS-projektet av Finlands ekonomi- och arbetsministerium (MEAE) i september 2021.

Ambitionen är att ha ett konsortium för finansiering på plats i slutet av 2024, med byggstart under 2025.

Henrik Boman, VD för SENS, kommenterar:
"Vi är glada över att ha slutfört förvärvet av batteri- och pumplagringsprojekten i Pyhäjärvi, vilket utgör ett viktigt steg i vår internationella expansionsstrategi. Denna investering stärker vår närvaro på den nordiska energimarknaden och bekräftar vårt engagemang för hållbara energilösningar. Genom att utnyttja avancerad energilagringsteknik strävar vi efter att bidra till övergången till renare energi, samtidigt som vi samarbetar med lokala aktörer för att främja samhällsutvecklingen.”

Henrik Kiviniemi, stadsdirektör i Pyhäjärvi och VD för Callio Pyhäjärvi, kommenterar:
SENS fullständiga förvärv av batteri- och pumplagringsprojekten i Pyhäjärvi är en betydande utveckling för både vårt samhälle och Callio Business Park. Detta initiativ stämmer väl överens med vårt engagemang för hållbara energilösningar och stärker våra ambitioner att vara den mest attraktiva partnern på marknaden för grön energi, oavsett bransch. Genom integreringen av dessa energilagringssystem förväntar vi oss förbättringar i den lokala infrastrukturen och ett bidrag till den pågående gröna omställningen i både Pyhäjärvi och regionen i stort. Vi ser fram emot de framtida ekonomiska och miljömässiga fördelar som detta samarbete kommer att medföra för vår kommun.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 oktober 2024 kl 12.00

Henrik Boman, VD; Tel: +46 70-224 63 61

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ), SENS, tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS utvecklar, bygger och säljer storskaliga projekt inom sol- och vindkraft och energilager. Bolaget bedriver även konsultverksamhet mot energibolag och fastighetsägare inom hållbara energisystem. Företaget är också aktivt inom teknikutveckling kopplad till förnybara energislag och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SENS.