SENS inleder nytt batteriprojekt i Filipstad

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (”SENS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget nu inleder ett nytt batteriprojekt i Filipstads kommun. Batterilagret väntas ha en kapacitet på 30 MW och kommer att upprättas i närheten av Värmlandsbergsgruvan där SENS tidigare har inlett flera projekt. Inledningsvis kommer SENS sträva efter att erhålla behövlig tillståndshantering innan byggnationen inleds.

SENS driver för närvarande ett omfattande energiprojekt i Filipstad där ett energikluster börjar etablera sig i takt med att fler projekt inleds. I nära samarbete med kommunen har SENS identifierat flertalet spännande projekt, där det huvudsakliga fokuset ligger på utvecklingen av en fullskalig energilagringsanläggning i Värmlandsbergsgruvan. Nyligen inledde även SENS ett samarbete med Axpo, ett av Schweiz största energibolag, där parterna signerade ett köp- och utvecklingsavtal avseende ett batterilagringssystem och en storskalig solkraftpark i Filipstad. Det projektet fortskrider och utöver att den miljöjuridiska processen har inletts, har även den miljötekniska konsulteringen inletts.

Idag kan SENS meddela att ytterligare ett projekt har inletts i Filipstads kommun, i närheten av Värmlandsbergsgruvan. Det nya projektet avser ett batterilager med en kapacitet på 30 MW och kommer att förse närliggande energikällor med en hållbar lagringslösning. Nu inleds processen med tillståndshantering för byggnationen av batterilagret som uppskattas att erhållas under andra halvåret av 2023. Därefter påbörjar byggnationen vilket uppskattas att inledas om 12-16 månader, beroende på när erforderliga tillståndet har erhållits samt när leveranser kan ske.

Projektet kommer att finansieras genom extern finansiering, på samma sätt som samarbetet med Axpo. Utifrån antaganden från dagens marknader ger det en investering upp emot 300 MKr vid produktion med ett pris kring 50-100 000 Euro/MW för projekträttigheterna vid full utbyggnad, vilket skulle kunna ge uppemot 3 miljoner Euro till SENS.

För ytterligare information, kontakta:
Henrik Boman, VD; Tel: +46 (0)70 224 63 61

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 17:00.

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) (”SENS”), tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS har utvecklat ett energilagringskoncept som möjliggör långtidslagring av energi på ett teknologiskt, ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart sätt, s.k. underjordisk pumpkraftslagring (UPHS). SENS utvecklar, designar, bygger och säljer storskaliga energiprojekt genom att kombinera nästa generations energilagringsteknologi med energiproduktion från sol- och vindkraft. Bolaget bedriver även konsultverksamhet inom hållbara energisystem och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SUST.