SENS säkrar affär för storskalig batteripark med ett värde om 9 mkr

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (”SENS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har ingått samarbete med ett europeiskt internationellt energibolag, för att finansiera utvecklingen av ett storskaligt batterilagringsprojekt vilket kommer inbringa en intäkt upp till 9 mkr till Bolaget.

SENS offentliggör idag undertecknandet av ett utvecklingsavtal för ett storskaligt batterilagringsprojekt. SENS kommer att färdigställa projekteringen av batteriparken och säkerställa projektets framgång fram till Ready-To-Build-status.

Det totala värdet av affären om ca. 9 Mkr, beroende på EUR/SEK-kursen, kommer att fördelas över hela projektperioden, fram till dess att projekten uppnår Ready-To-Build-status vilket uppskattas uppnå inom cirka sex månader givet att nödvändiga projekträttigheter erhålls. Den första betalningen, som sker nu vid ingåendet av avtalet, uppgår till cirka 1 MSEK.

Beställaren av projektet är ett multinationellt europeiskt energibolag med intäkter och balansräkning i mångmiljardbelopp, men av sekretesskäl önskar att inte bli delgiven i vår kommunikation.

Henrik Boman, VD och koncernchef, kommenterar:

Henrik Boman, VD; Tel: 070-224 63 61

Denna information är sådan som Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 november 2023 11:10.

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) (”SENS”), tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS har utvecklat ett energilagringskoncept som möjliggör långtidslagring av energi på ett teknologiskt, ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart sätt, s.k. underjordisk pumpkraftslagring (UPHS). SENS utvecklar, designar, bygger och säljer storskaliga energiprojekt genom att kombinera nästa generations energilagringsteknologi med energiproduktion från sol- och vindkraft. Bolaget bedriver även konsultverksamhet inom hållbara energisystem och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SUST.

Citat

”Vi är mycket entusiastiska över att stänga ytterligare ett batteriprojekt med en investerare. Detta avtal utgör en betydande milstolpe för SENS, inte bara för att det förbättrar vår finansiella position, utan också för att det stärker vår position i marknaden som ledande utvecklare av storskaliga energilagringsprojekt.”
Henrik Boman, VD och koncernchef