SENS säkrar markavtal för konstruktion av solcellspark om upp till 25MW i anslutning till pågående batteriprojekt i Jönåker

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (”SENS” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har tecknat ett arrendeavtal för byggnation av en solcellspark belägen i närheten av Jönåker, Södermanlands län. Med en förväntad kapacitet på 20-25 MW, planeras solparken att uppföras i anslutning till den batterianläggning som SENS kommunicerade den 13 september 2023.

SENS meddelar idag att ett avtal för uppförandet av en ny solcellspark i närheten av Jönåker nu är signerat. Solparken, med en planerad kapacitet på 20-25 MW, är strategiskt placerad för att komplettera det pågående projektet i Jönåker, vilket möjliggör en synergisk kombination av energiproduktion och lagring inom samma geografiska område.

När solparken är i full drift förväntas den generera en årlig energiproduktion på cirka 25 000 MWh, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen hos ungefär 5 000 villahushåll (baserat på 5 000 kWh per hushåll). Genom detta avtal fortsätter SENS sin expansionsresa, och befäster sin position som en ledande aktör inom utveckling av infrastrukturlösningar som understödjer övergången till förnybar och hållbar energi.

Byggnationen av solparken beräknas påbörjas under andra halvan av 2024 med en konstruktionsperiod om ca ett år beroende på olika leveranstider.

Marknadsvärdet för solcellsparksprojekt med ’Ready-to-build’-status varierar vanligtvis mellan 250-500 tkr/MW. Värdet för det här projektet kan, men hänsyn till dess unika egenskaper, uppgå till 6-12 mkr om alla projekträttigheter säkras. För tillfället genererar inte arrendeavtalet direkta intäkter till SENS; intäkter förväntas vid tecknande av försäljnings- eller utvecklingsavtal med en långsiktig partner eller investerare.

Henrik Boman, VD för SENS, kommenterar:
Vi är entusiastiska över det signerade avtalet, vilket lyfter det initierade projektet i Jönåker till en ny nivå. Denna synergiska kombination med både batterilagring och en solpark visar på potentialen i SENS erbjudande och utgör nu ett spännande projekt som vi ser fram emot att börja jobba med.”

Henrik Boman, VD; Tel: 070-224 63 61

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2023 16:00.

Sustainable Energy Solutions Sweden Holding AB (publ) (”SENS”), tillhandahåller lösningar som möjliggör omställningen mot en fossilfri och CO2 neutral energiförsörjning både lokalt och internationellt. SENS har utvecklat ett energilagringskoncept som möjliggör långtidslagring av energi på ett teknologiskt, ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbart sätt, s.k. underjordisk pumpkraftslagring (UPHS). SENS utvecklar, designar, bygger och säljer storskaliga energiprojekt genom att kombinera nästa generations energilagringsteknologi med energiproduktion från sol- och vindkraft. Bolaget bedriver även konsultverksamhet inom hållbara energisystem och energilagring. Bolaget är listat på NGM Nordic SME under kortnamnet SUST.