SENS treenighet: Banar väg för en hållbar framtid

SENS presenterar sitt nyhetsbrev för februari 2024, som belyser våra senaste framsteg och strategiska initiativ. Läs mer om våra viktiga projekt och framtidsplaner i texten nedan. Nyhetsbrevet finns även som bifogad fil.

På SENS är vi aktivt engagerade i den globala omställningen mot hållbar energi. Vårt fokus ligger på att utveckla och genomföra viktiga projekt som solparker, batterilagring och energilagring i gruvor. Dessa projekt är väsentliga för att integrera förnybar energi mer effektivt i våra dagliga liv och för den bredare energimarknaden.

Diskussionen kring energi tenderar ofta att kretsa kring risken för elbrist. På SENS ser vi dock en stor möjlighet i att förbättra lösningarna för energilagring. För att fullt ut kunna utnyttja förnybara energikällor som vind- och solenergi, som kan vara oförutsägbara, är det avgörande med storskalig och långvarig lagring. Genom att investera i och vidareutveckla tekniker för energilagring strävar vi efter att göra förnybar energi mer pålitlig och tillgänglig.

Vårt åtagande att förbättra energilagring är en central del av vår omfattande strategi för att stödja övergången till en hållbar energiframtid. Med vårt arbete hoppas vi bidra till en värld där grön energi alltid är tillgänglig, vilket i sin tur bidrar till en bättre planet för oss alla.

Strategiska rekryteringar

I januari tog SENS viktiga steg mot strategisk tillväxt genom att utöka ledningsteamet, vilket markerar en förnyad satsning på att utveckla vår verksamhet. Vi välkomnade Anders Björkenbo som vår nya Chief Commercial Officer och Chief Operating Officer (CCO/COO). Med sin breda erfarenhet från sektorer som bilindustrin, techbranschen och energibranschen, samt flera år av att jobba med start ups, är Anders perfekt positionerad för att bidra väsentligt till vår försäljningsstrategi och affärsutveckling. Hans roll är kritiskt för att bredda vår projektportfölj och förstärka vår position på marknaden för hållbar energilagring.

Samtidigt blev Nikolas Georgii en del av vårt team som Chief Marketing Officer (CMO). Hans omfattande bakgrund inom IT och Greentech, med tidigare positioner hos framstående företag som Novell, Cisco och Clavister, samt bolag som myFC och Clearwell Europe, gör honom idealisk för att kommunicera SENS vision och värderingar. Nikolas har ett viktigt uppdrag att effektivt förmedla fördelarna med våra lösningar till investerare och centrala aktörer inom energisektorn.

"Att få möjligheten att arbeta tillsammans med teamet på SENS är otroligt tillfredsställande, särskilt när vi adresserar de globala utmaningarna inom energiförsörjning, med ett särskilt fokus på behovet av flexibla energilösningar." - Nikolas Georgii.

Tillsammans spelar Anders och Nikolas en central roll i att föra SENS mot våra högt ställda mål. Deras expertis är avgörande för att förbättra vår position på marknaden och bidra till vårt arbete för en hållbar energiframtid.

Projekt som sätter nya standarder

Våra banbrytande projekt banar väg för nya standarder inom hållbar energi. Vårt engagemang för att driva fram hållbara energilösningar illustreras tydligt genom våra senaste projekt och strategiska partnerskap. I januari inledde vi ett samarbete med Karlskoga kommun för att utforska möjligheten att uppföra ett solkraftverk med batterilagring. SENS ser stora fördelar i att samarbeta med kommuner för att utveckla lösningar för lagring av förnybar energi och avser att fortsätta inleda liknande samarbeten med svenska kommuner.

Vidare har vi ingått ett leasingavtal för en 40 MW batterilagringsanläggning utanför Eskilstuna, vilket markerar vårt andra stora projekt i Sverige för 2024. Projektet, som kan komma att kompletteras med en solpark, visar på vår expanderande närvaro inom den svenska marknaden.

På den internationella arenan har vi breddat vår verksamhetsomfattning genom att ingå ett strategiskt samarbete med Nyembesi i Zimbabwe. Målet med detta partnerskap är att utforska och utveckla hållbara energilagringsmetoder. Genom att kombinera våra insatser med Nyembesis lokala expertis på den afrikanska kontinenten, stärker vi vårt åtagande för en global övergång till hållbar energi.

Framåt

Under 2023 gjorde SENS betydande framsteg i vår strategi och bidrog positivt till hållbar utveckling. Året belyste vår fasta övertygelse om en hållbar framtid.

När vi nu rör oss in i 2024, intensifieras vårt fokus på att främja den gröna omställningen. Nyckeln till betydande förändring ligger i framsteg inom energilagring, en utmaning vi på SENS är redo att tackla med full kraft.

Vi är beredda att fortsätta vårt viktiga arbete och strävar efter en grönare morgondag.