SUSTAINABLE TECHNOLOGIES FUND INVESTERAR 10 MSEK i PEMTEC AB

Report this content

Sustainable Technologies Fund investerar 10 miljoner kronor i svenska Pemtec AB - ett företag som utvecklar och säljer innovativa kollektorer för bergvärme. Den globala marknaden för bergvärme, som är ett klimateffektivt sätt att värma eller kyla fastigheter, växer mycket snabbt. Svenska bolag är branschledande och förväntas växa kraftigt de närmaste åren.

Pemtec har utvecklat nya och effektiva så kallade bergvärme kollektorer som används vid installationer av bergvärme för uppvärmning eller kylning av fastigheter. Bolagets patentsökta produkter ökar verkningsgraden för hela installationen och skyddar känsligt grundvatten på ett effektivt sätt. - Det är mycket glädjande att få med Sustainable Technologies Fund som delägare i Pemtec.
Nu kan vi på allvar öka takten i vår internationella expansion och samtidigt lansera nya produkter. Vi räknar med en mycket kraftig expansion de närmaste åren, inte minst i USA och Kanada där marknaden för bergvärme växer mycket kraftigt. Sustainable Technologies Fund besitter ett värdefullt nätverk inte minst i USA där flertalet stödprogram ger extra fart åt tillväxten för bergvärme, säger Pemtecs VD, Björn Lindblom. - Svenska företag är ledande inom bergvärme, en bransch som nu på allvar börjar växa internationellt. Pemtec är ett företag med intressanta produkter och ett gediget kunnande hos ledning och personal. Det är nu dags att på allvar etablera verksamheten internationellt. Fokus i branschen har fram till nu varit att öka effektiviteten hos själva bergvärme pumpen i fastigheten. Nästa steg är att öka effektiviteten i berget där själva värmeutbytet sker, och på så vis korta återbetalningstiden för hela investeringen. På detta område är Pemtec ledande, säger Anders Frisk, Investment Director på Sustainable Technologies Fund. Förhandlingar pågår på flera internationella marknader om både försäljning och produktion på licens.

Taggar: