DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 2015-01-01—2015-03-31

FORTSATTA SATSNINGAR PÅ MÄRK-DNA

Rapportperioden 2015-01-01—2015-03-31

• Koncernens nettoomsättning blev i nivå med jämförelseperioden och uppgick till 1 869 tkr (1 795) tkr.
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick       till -449 tkr   (-110) tkr.
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till  -602 tkr   (-296) tkr.
  • Resultat per aktie -5,6 öre  (-7,3) öre
  • Provbeställningar av SelectaDNA Spray från större säkerhetsföretag i Sverige och Norge
  • Polisens utvärderingsår för DNA-stöldskyddsmärkning av ägodelar i privathushåll i Stockholm nu avslutat med mycket gott resultat.
  • Deltagande vid mässan Butiksleverantör 2015
  • Bolaget avvaktar med förvärv av Nokas Solutions AB och NS Finans
  • Första order till Vindicos hälftenägda intressebolag UniSecure Norway
  • Dotterbolaget UniSafes försäljning av fysisk datorsäkerhet ökar.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Mässdeltagande vid OffSäk:s vårmöte i Malmö.
  • Polisen anordnar hearing där resultatet av ett års utvärdering avseende Märk-DNA:s inverkan på inbrottsstatistiken redovisas.
  • TRV (Trafikverket) aviserar upphandling av Märk-DNA för att märka kopparkabel längs utvalda järnvägssträckor.
  • UniSafe lanserar ny mobil laddningsstation för iPads
  • Christer Svensson ny styrelseledamot i dotterbolaget Key Innovations AB

Första kvartalet 2015

Omsättningen under kvartalet var i nivå med jämförelseperioden men med ett sämre resultat.

En reducerad fakturering i dotterbolaget Key Innovations samt minskad fakturering i dotterbolaget SPC Service p.g.a. uppsagda serviceavtal kompenserades av att dotterbolaget Uni Safe Försäljnings AB näst intill dubblerade sin fakturering under perioden jämfört med första kvartalet 2014. Försäljning av Märk-DNA produkter under perioden var lägre än förväntat och berodde främst på långa beslutsprocesser och avvaktan på resultat av polisens utvärdering.

Det försämrade resultatet berodde på ökade lönekostnader bland annat avseende en provanställning, tillfälligt sämre marginaler på grund av valutakursförlust samt minskad försäljning i Key Innovations där marginalerna tidigare var mycket höga.

Precis som under jämförelseperioden har ett antal serviceavtal från dotterbolaget SPC Service avseende rånskyddsystem till banker fakturerats. Merparten av dessa serviceavtal är uppsagda

och faktureringen av dessa kommer succesivt att minska under verksamhetsåret.

Under kvartalet avslutades utvärderingsåret för märkning av ägodelar med Märk-DNA vid ca 1500 hushåll i Stockholm. Polisens målsättning var att reducera antalet inbrott med minst 30 %. Resultatet blev betydligt bättre än så och reduceringen uppgick till ca 90 %.

I mars månad ställde bolaget ut sina Märk-DNA produkter vid ”Butiksleverantör 2015” i Stockholm. Mässan är i huvudsak en mässa för leverantörer av butiksutrustning men även några säkerhetsleverantörer fanns på plats. Vindico delade monter med Protect AS som demonstrerade s.k. dimgeneratorer som med fördel kan integreras med Märk-DNA Spray i framför allt butiker.

Under perioden tecknade bolaget en avsiktsförklaring med Nokas Solutions AB avseende förvärv av Nokas Solutions AB & NS Finans AB och bolaget kallade till en extra bolagsstämma. Av olika skäl valde parterna att avvakta med förvärvsdiskussionerna.

Bolagets hälftenägda intressebolag, UniSecure Norway, har tecknat ett distributionsavtal med Safe4 Security Group och ett leveransavtal med IT- företaget Komplett AS, vilket har genererat en första order om ca 300 TNOK under perioden..

Dotterbolaget UniSafe ökade omsättningen tack vare en bra säljstart avseende nya datorvagnar för surfplattor samt beställningar på tyngre säkerhetsskåp till södra Sverige som drabbats hårt av stölder i skolor.

Dotterbolaget Key Innovations har fått en ny styrelseledamot, Christer Svensson, en efterfrågad konsult inom telekomvärlden och logistik. Christer kommer att verka för att finna nya affärer och produkter för Key Innovations och SPC Service:s räkning.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

En stor presumtiv marknad för Märk-DNA är den offentliga sektorn där bl.a. skolor

ingår. I samband med OFFSäk:s (Föreningen för trygghets- och säkerhetsarbete i offentlig

verksamhet) vårkonferens i Malmö fick bolaget möjlighet att ställa ut sina Märk-DNA produkter och datorvagnar. Intresset var stort och många kontakter skapades.

I slutet av april höll Polisen en hearing och redovisade resultatet av det s.k. Märk-DNA projektet som utvärderats under 12 månader. Vid de aktuella bostadsområdena minskade antalet inbrott med ca 90 % vilket var ett fantastiskt resultat. Vid slutet av hearingen informerades deltagarna om att Polisen avser att planera en nationell satsning för Märk-DNA under 2015 som skall fullbordas under 2016. Detta kommer att skapa goda affärsmöjligheter för Vindicos produktportfölj rörande Märk-DNA.

Under april månad inkom Trafikverket med nytt upphandlingsunderlag för inköp av Märk-DNA till utsatta järnvägssträckningar som utsätts för upprepade stölder av kopparkabel. Vi noterade flera oklarheter i underlaget och ett reviderat underlag är nu under behandling.

Resultatet av upphandlingen blir troligtvis officiellt före 30 juni 2015.

Dotterbolaget UniSafe är nu väl rustade med ett breddat program för surfplattor och LapTops,

bl.a. en mobil laddstation för 20 surfplattor samt en ny enkel datorvagn för 16 st LapTops.

(se bifogad pdf för koncernstruktur)

Resultatvecklingen (tkr)

Rapportperioden              Jämförelseperioden
                                          1 januari-31 mars 2015    1 januari-31 mars 2014

Nettoomsättning                1 869                                 1 795
Resultat före skatt              -449                                  -110

Omsättningen ökade marginellt jämfört med jämförelseperioden. Försäljningen av Märk-DNA är en långsam process och större affärer tar längre tid i anspråk. Detta beror delvis på att produkten är ny och ”oprövad” vilket innebär utdragna säljprocesser. Parallellt med detta ska Polisen informera & utbilda personal avseende Märk-DNA och nya kriminaltekniska hjälpmedel som UV-lampor och mikroskop ska ut i organisationen.

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) var -449 tkr (-110) tkr.                           Resultatet före skatt var -602 tkr (-263) tkr och påverkades av den avsevärt minskade omsättningen i Key Innovations och SPC Service. Koncernens resultat har även belastats med ökade lönekostnader och tillfälliga kursförluster under perioden samt strategiska marknadsförings-kostnader i form av annonseringar i fackpress och på Internet samt mässdeltagande.

Samma redovisningsprinciper som i senaste årsredovisningen har använts.

Investeringar

Koncernen har inte gjort några investeringar i anläggningstillgångar under perioden.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens finansiella ställning är god.

Ansvarsförbindelser

Bolaget har inga ansvarsförbindelser.

Vid periodens utgång var antal anställda i koncernen 4 personer.

Prognos

Bolaget lämnar ingen prognos för 2015 men räknar med tillväxt och ett förbättrat resultat jämfört med 2014.

(se bifogad fil för resultaträkning)

Uppgifter om bolaget

Kvartalsrapporten avges av verkställande direktören Ernst-Olof Persson efter bemyndigande från styrelsen.

Vindico Security AB (publ) har organisationsnummer 556405-9367.

Adress, telefonnummer och hemsidor är:

Bergfotsgatan 3A

431 35 Mölndal

www.vindico.se

www.safegruppen.se

www.märkdna.se

www.selectadna.se

www.unisafe.se

www.keyinnovations.se

www.spcservice.se

Frågor beträffande rapporten besvaras av Ernst-Olof Persson, 0708-35 03 88.

Granskning

Denna delårsrapport är inte granskad av Vindicos revisor.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport 2:a kvartalet                       19 augusti       2015