Delårsrapport för perioden 2015-01-01—2015-06-30

FOKUS PÅ MÄRK-DNA

Rapportperioden 2015-01-01—2015-06-30

• Koncernens nettoomsättning vart lägre jämfört med jämförelseperioden och uppgick till 3 380 tkr (3 885) tkr.
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -1 031 tkr (-148 tkr).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -1 290 tkr (-505 tkr).
  • Resultat per aktie – 12,17 öre (-9,88) öre
  • Polisen meddelar att ”Märk-DNA-metoden” ska ut på ett nationellt plan med uppstart i höst.
  • Minskad försäljning men ökad offertstock avseende Märk-DNA
  • TRV:s upphandling avseende DNA-märkning av kopparkablage överklagad
  • Rekryteringsarbete för ökade interna och externa säljresurser

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Första större ordern på Märk-DNA i Norge
  • Större order på märksatser med Märk-DNA från SSF värd ca 1,2 Mkr för leverans under 3:e kvartalet.

Första halvåret 2015

Försäljningen av Märk-DNA har fortfarande ej nått förväntade nivåer.

Offertläget på Märk-DNA-produkter är dock avsevärt bättre än jämförelseperioden. Det gäller såväl märksatser som DNA-spray och Selecta-DNA Trace (aerosol för utomhusbruk)

Polisens hearing avseende utvärderingen av Märk-DNA som brottsförebyggande metod var mycket positiv. Polisen lät meddela att ”Märk-DNA-metoden” ska ut på ett nationellt plan med förhoppning om att kunna starta upp till hösten.

Under perioden har Vindico arbetat med strategifrågor runt ökad tillväxt i allmänhet och

ökad försäljning av övriga Märk-DNA produkter i synnerhet. Med övriga Märk-DNA produkter avses i första hand DNA-Spray som ju haft betydande framgångar på butikssidan i Danmark. Om någon rånar en butik som har detta system, blir han eller hon sprayad då utgången passeras och polis kan då identifiera personen.

Vindico ställde ut på OFFSäk:s (Föreningen för trygghets- och säkerhetsarbete i offentlig

verksamhet) vårkonferens i Malmö där man knöt många viktiga kontakter inom offentlig förvaltning, vilket kommer att vara ett strategiskt viktigt kundsegment framöver framför allt när det gäller Märk-DNA.

Samarbetsavtalet med Seniorbolaget Bemanning AB innebär att Vindico får tillgång till timanställda hantverkare i ett 100-tal kommuner för arbeten främst med installation av stöldskyddsskåp och distribution av Märk-DNA för privatsektorn.

TRV:s upphandling av Märk-DNA för märkning av kopparkablage utmed järnvägsräls, som Vindico har varit med på, gick till en konkurrent. Upphandlingen är dock överklagad av en tredje part och vi avvaktar resultatet av detta.

Dotterbolaget UniSafe hade en kraftigt minskad försäljning under andra kvartalet efter en ovanligt hög försäljning under första kvartalet. Orderstocken avseende främst datorvagnar för säker förvaring och laddning av surfplattor var vid periodens slut dock större än vid motsvarande period förra året. Historiskt har försäljningen varierat kraftigt från kvartal till kvartal och det finns inget speciellt skäl (ny konkurrent eller leverantör på marknaden etc.), som förklarar den minskade försäljningen.

I dotterbolaget Key Innovations pågår mjukvaruarbeten med den nya generationens trådlösa larmsystem, vilket förväntas vara klart under tredje kvartalet. Distributörer väntar på leveranser men har accepterat den långa ledtiden.

Dotterbolaget SPC Service har nu bara ett fåtal serviceavtal med banker kvar, men ser positivt på den nya produkt som utvecklats i England. Om allt går enligt plan kommer då SPC Service bli distributör för produkten i Sverige. Produkten är en högsäkerhetsmonter avsedd för klock-och juvelerarbranschen och förhindrar s.k. ”smash & grab”-attacker. Den kommersiella lanseringen sker i samband med en mässa för juvelerarbranschen i London i september.

Bolagets halvårsresultat har belastats med större försäljningskostnader och marknadsföringskostnader än under jämförelseperioden, bland annat mässdeltagande och PR-konsulter. Även personalkostnaderna har varit högre än under jämförelseperioden.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Vindicos hälftenägda bolag i Norge, UniSecure Norway, har erhållit en första order från den lokala distributören Safe4 Group på märksatser med Märk-DNA.

Vindico har erhållit en större order värd ca 1,2 Mkr från SSF, Stöldskyddsföreningen. Ordern avser märksatser med Märk-DNA för privatmarknaden och indikerar att Vindico kan förvänta sig en ökad försäljning av denna typ av produkter.

I september kommer Vindico att lansera ett ”Stoppa Tjuven!” – paket under mässan Hem, Villa och Bostadsrätt 10-13 september i Göteborg. Erbjudandet speglar TV 3 – serien med samma namn där inbrottsdrabbade familjer bl.a. fick ett stöldskyddsskåp installerat samt en Märk-DNA sats.

Taggar: