Märk-DNA ska skydda butikskedja mot rån, inbrott och stöld

Vindico Group har fått förtroendet att installera SelectaDNA-Spray vid flera Netto-butiker som ägs av Dansk Supermarked AS, en snabbväxande livsmedelkoncern med ett hundratal butiker i Sverige.

De aktuella butikerna har tidigare varit utsatta för rån och det finns uttalade önskemål om att sätta stopp för detta. Inte minst ökar säkerheten för medarbetarna samt ökar Polisens möjlighet till att lagföra de förövare som ligger bakom dessa attacker.

Installationen av SelectaDNA-Spray, som integreras med butikens befintliga larm-och övervaknings-system, kommer omedelbart innebära en minskning av angrepp tack vare dess kraftigt förebyggande effekt. Skulle ett inbrott eller rån utföras ändå är risken mycket stor att förövarna blir märkta av butikens ”adress” i form av DNA-molekyler som finns registrerade i ett internationellt register som den svenska Polisen har access till. Märkningen fluorescerar i blått då den belyses med Polisens UV-lampor och sitter kvar i hud och kläder under lång tid.

” Förra året installerade våra kollegor i Danmark SelectaDNA-Spray vid ett större antal Netto-butiker som varit hårt utsatta för rån. Efter installationerna har rånförsöken upphört vid dessa butiker, säger Ernst-Olof Persson, VD på Vindico Group.

”Då vi har varit utsatta för många rån, inbrott och stölder vill vi hitta nya lösningar på att sätta stopp för brotten. Det är viktigt för att oss att våra medarbetare ute i butik ska kunna känna en trygghet. Med DNA hoppas vi på preventiva effekter men också möjlighet att kopplar förövarna till brott som begås, ett bindande bevis som innebär ett kännbart straff, säger Bent Holm, VD på Netto Marknad. Utan bindande bevis innebär det att Polisen blir tvungna att släppa misstänkta gärningsmän som då kan fortsätta att härja och utsätta vår personal, våra kunder och andra kedjor för samma sak, säger Bent Holm vidare.

Den aktuella affären får ses som ett strategiskt steg för bolaget och inleds som ett hyresförfarande under ett år med möjlighet till förlängning och utbyggnad till fler butiker.

För eventuella frågor kontakta:

Ernst-Olof Persson, VD på Vindico Group AB                                      0708-35 03 88

Bent Holm, VD Netto Marknad Sverige AB                                         0737-65 00 21

www.vindico.se

Kort om Vindico Group AB (publ):

Vindico Group AB, som består av moderbolaget och dotterbolagen Uni Safe Försäljnings AB, Key Innovations AB och SPC Service AB, marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I produktsortimentet ingår stöldskyddsmärkningsprodukter med Märk-DNA, datorvagnar och laddskåp för surfplattor och laptops, kontanthanteringsprodukter, rånskydd, larmöverföringsenheter och säkerhetsskåp. Produkterna är delvis egenutvecklade. Försäljning sker genom direktförsäljning, via återförsäljare och genom företagets webbshop.
Bolaget är listat på AktieTorget.

Taggar: