Glasbruket 3 & 5

Sustera som fuktsakkunnig i projektet Glasbruket 3 & 5.

Om projektet

Glasbruksholmen, som fick sitt namn efter Kungsholmens glasbruk, var en anlagd holme på östra Kungsholmen i Stockholm. Historien bakom holmen visar på Kungsholmens stegvisa utfyllnader och regleringar av strandlinjen samt bebyggelsens förändringar i trakten för Stockholms stadshus. Holmen skapades någon gång mellan 1724 och 1733 för att rymma delar av glasbrukets verksamhet. Idag finns inget glasbruk kvar, men kvartersbeteckningen Glasbruket består.

Susteras roll

Som beställarens fuktsakkunniga har Sustera tagit fram en fuktsäkerhetsbeskrivning, en checklista för fuktsäkerhetsprojektering samt gjort fuktstatusinventeringar. Deltagit i arbetsmöten och haft riskanalysmöte (som beställaren ordnat). Det är en utförandeentreprenad och Sustera hjälper beställare med kravställning i projektet samtidigt arbetar vi med projekteringsgruppen med fokus på fukt.

Uppdragets start

Vårt fuktsäkerhetsarbete startade i mars 2024 och fram till FU (förfrågningsunderlag) i september kommer vi att jobba med projekteringen.

Övriga tjänster

För Glasbruket 3 har Sustera även fått avrop på radontjänster.

Blåklassad byggnad

Då denna byggnad är blåklassad så har det inneburit en del begränsningar längs vägen. Omfattningen av båda projekten tenderar även att bli större på grund av att det är ombyggnationsprojekt samt osäkerhetsfaktorer från vår, projektörer och beställarens sida.

”Utmaningar är stora i och med att det är en ganska omfattande ombyggnation och underlagen från 1800 talet är inte kompletta, det krävs att vara lösningsorienterad och vara flexibel vid nya beslut. Men det gör bara uppdraget mer spännande!”

- Hani Pourfeiz, Diplomerad Fuktsakkunnig, Sustera

Snabba fakta: