18 oktober på Cirkus i Stockholm - Årets Tendensdag med högaktuella föreläsare

Den 18 oktober är det åter dags för Tendensdagen som är Nordens största enskilda marknadsföringsevent. Marknadsförare samlas en gång om året för att lyssna på och inspireras av internationellt erkända och svenska toppföreläsare. En av världens bästa talare, James Woudhuysen förklarar de ”10-budorden inom IT”, Idoljuryns Peter Swartling föreläser om ”Mätbara effekter av Second Life” och Ashley Norris berättar om hur man bygger upp Europas största bloggingnätverk, för att ta några exempel. Som årlig tradition delas även priserna ut till Årets Marknadsförening, Årets Marknadsförare och författaren till Årets Marknadsföringsbok.

- I år blir vårt arrangemang bättre än någonsin, säger Marianne Reuterskiöld, VD för Sveriges Marknadsförbund, som varje år arrangerar Tendensdagen. Vi har hög kvalitet både på våra föreläsare och på våra deltagare. Oavsett bransch eller mediekanal inspireras medlemmarna av föreläsarna, framtidens gurus, professorer och heta byråer.

Tendensdagen, den 18 oktober, hålls på Cirkus i Stockholm. Dagen inleds med en gemensam förmiddag därefter delas eftermiddagen upp i tre olika föreläsningspooler. Det som bör uppmärksammas extra i år är det breda spektrat av professionella och annorlunda talare, både från Sverige och från utlandet.
Dagen startar med utdelning av priset för Årets Marknadsförening, Årets Marknadsföringsbok och Årets Marknadsförare där innovation och utveckling för hela branscher premieras och offentliggörs.
Vidare får alla fram till lunchen gemensamt ta del av fyra kvalificerade föreläsare. Då talar bland andra professor James Woudhuysen från DeMont University som berättar om professionella prognoser samt delger sina ”10-budord inom IT”. Ashley Norris från Shiny Media förklarar hemligheten bakom uppbyggandet av ett bloggingnätverk.

Under eftermiddagen har deltagarna möjlighet att välja den Pool som intresserar mest. I de olika poolerna fokuseras både mikro- och i makroperspektiv på varumärken nationellt och globalt, hur man skapar varumärke för en hel stad eller region eller vad som krävs för att kunna marknadsföra sig miljövänligt. Hur man kommunicerar via design och hur man genom mätbara effekter kan ytterligare utveckla sitt företag, för att ta några exempel.

I Pool 1 ’Försäljning med Varumärken’, kan man lyssna på bland andra Olle Wästberg och Peter Swartling som tillsammans föreläser om Marknadsföring och mätbara effekter i Second Life. I Pool 2, ’Försäljning med Design’ kan man lyssna på högaktuelle Creative Director, Per Holknekt från framgångsrika Odd Molly. Mats Theselius, som skapat stolar åt Vita Huset, Kreml och Kronprinsessan Victoria, beskriver hur man bygger ett varumärke med design. I Pool 3, ’Effekter och Marknadsinformation’, kan man lära sig allt om kulturkompetens av antropologen och författaren Gillis Herlitz.

- Extra spännande är att många av poolernas ämnesområden sammanflätas och är lika viktiga delar inom marknadskommunikation, säger Marianne Reuterskiöld. Vi på förbundet följer regelbundet produktutvecklingen och det har hänt att ett flertal branschnyheter visats här för första gången. Vi fortsätter att utveckla Tendensdagen, så att den förblir Nordens största händelse där innovationer och nyheter skapas och visas. Vår ambition är att deltagarna får med sig matnyttiga nyheter, ett uppgraderat nätverk och fräscha idéer som de kan omvandla till något positivt i sin egen verksamhet.

För mer information vänligen kontakta:
Marianne Reuterskiöld, VD Sveriges Marknadsförbund, 08-21 58 63, marianne.reuterskiold@svemarknad.se

Drygt 10 000 marknadsförare i Sverige är medlemmar i någon av landets 30 marknadsföreningar som i sin tur är medlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Marknadsförbundet är remissinstans i lagstiftningsfrågor rörande marknadsekonomi och marknadsföring, samordnar marknadsekonomutbildningen i Sverige och EU samt uppdaterar medlemmarna rörande trender, strategier och forskning inom marknadsföringsområdet. Det gör Marknadsförbundet bland annat genom ett omfattande nyhetsbrev - Tendens Special - ett digitalt månadsbrev och den årliga stora nordiska seminariedagen, Tendensdagen.

<http://www.svemarknad.se/>

Program Tendensdagen torsdagen den 18 oktober 2007
Gemensam förmiddag: NYA MEDIER. Kl 09:00 – 12:15
•9:00- 9:40 Årets bästa. Årliga spännande premieringen av Årets Marknadsförening, Årets Marknadsföringsbok och Årets Marknadsförare. Årets Promotion Bi premieras under dagen.
•9:40-10:10 En av världens bästa talare inom ’innovation, forecasting och IT’, professor James Woudhuysen från Storbritannien, talar om hemligheterna bakom professionella prognoser samt de ’10-budorden inom IT’.
•10:35-11:00 Maria Hellström från Cap Gemini berättar om hur Branschglidning inom telekom och Internet ger marknadsförarna möjligheter.
•11:00-11:30 Anna Caracolias, VD Adimo, berättar om hur du Marknadsför med hjälp av mobila portaler och mobila sajter.
•11:30- 12:15 Ashley Norris, Shiny Media, Storbritannien, berättar om hur man bygger upp Europas största bloggingnätverk.

Pool 1, Försäljning med varumärken
•13:30-14:10 Jesper Kunde, VD för Kunde & Co Danmark, berättar hur du bär dig åt för att nå ut globalt med ditt varumärke.
•14:10-14:40 Peter Swartling och Olle Wästberg berättar om marknadsföring i och mätbara effekter av Second Life.
•15:00-15:30 Kommunalråd Sven-Erik Bucht förklarar framgångsreceptet med hur man lyckas göra en hel stad eller region till ett varumärke.
•15:30-16:00 Samuel Enqvist vinnare Årets Marknadsförare 2006 berättar om hur man formar ett framgångsrikt B2B varumärke.
•16:00-16:30 John Grant, brittisk konsult och författare, föreläser om ’The green marketing manifesto’.

Pool 2, Försäljning med Design
•13:30-14:10 Ingrid Giertz-Mårtenson, VD Swedish Vision, berättar om hur långsiktiga trender skapas.
•14:10-14:40 Per Holknekt från Odd Molly förklarar hur man vågar vara annorlunda.
•15:10-15:50 Mats Theselius har skapat stolar till Vita Huset och Kreml. Han talar om hur man bygger varumärken med design.
•15:50-16:30 Här får vi ytterligare stifta bekantskap med James Woudhuysen som nu berättar om Branding och Design.

Pool 3, effekter och marknadsinformation
•13:30-14:10 Författaren och antropologen Gillis Herlitz, som utbildat personal på bland annat FN, UD och Sida berättar om kulturella skillnader.
•14:10-14:40 Victoria Olausson grundare av Sensemakers, talar om ’Lönsam miljöprofilering och samhällsansvar’.
•15:10-15:50 Chefredaktör för Nota Bene, Carin Fredlund, tar upp varför många 55+ är reklambranschens panelhönor.
•15:50-16:30 Anders Parment som fick pris förra året för sin marknadsföringsbok ”Den Individuella Generation – Y” berättar om fenomenet med 80-talisterna.