Pressmeddelande 2008-05-05 Ny VD till Sveriges Marknadsförbund

Styrelsen för Sveriges Marknadsförbund har i dagarna utsett Jan Fager, idag förbundsjurist vid Sveriges Annonsörer, till ny VD. Han efterträder Marianne Reuterskiöld som efter 22 år som VD för Marknadsförbundet blir daglig ledare, Sekreterare för Kungliga Patriotiska Sällskapet.

– Bland många kvalificerade sökande till tjänsten som VD för Sveriges Marknadsförbund har vi beslutat oss för att Jan Fager är den person som bäst motsvarar de krav och förväntningar vi ställer på Marknadsförbundets VD. Då vi är remissinstans och marknadsrätt är en stor tung del av våra uppgifter, blev Jan Fager det självklara valet, säger Wim van Lokhorst, Styrelseordförande i Sveriges Marknadsförbund. Jan har en stor erfarenhet och kunskap inom området.

Jan Fager har under de senaste nio åren arbetat som förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer samt även varit sekreterare för ERK (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam). Vidare har Jan Fager varit verksam i styrelsen för Näringslivets delegation för marknadsrätt och suttit i ett antal statliga utredningar inom området marknadsföring. Han har dessutom varit talesman för frågor kring marknadsetik, marknadsföring mot barn samt reklam för livsmedel.

– Jag ser fram emot att ta vid efter Marianne Reuterskiöld och fortsätta det framgångsrika arbete som genomförts. Det ska bli spännande och utmanande att få arbeta i en ny organisation, träffa medlemmarna för att se på vilket sätt Marknadsförbundet kan fortsätta att bistå dem i vardagen. Marknadsetiken som varit en kärnfråga för Marknadsförbundet allt sedan starten är idag oerhört viktig och kommer att bli än viktigare i framtiden, kommenterar Jan Fager, som tillträder som VD i Marknadsförbundet den 1 augusti.

Marianne Reuterskiöld som varit Sveriges Marknadsförbunds VD under 22 år tillträder i augusti sin nya befattning vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, instiftat av Kung Gustav III. Sällskapet delar varje år ut förtjänst- och näringslivsmedaljer. Vidare delar Sällskapet, varje år bland 700 sökande, ut 5.8 miljoner kronor i bl a forskningsanslag.

– Det är med ett visst vemod jag nu lämnar Sveriges Marknadsförbund men jag ser samtidigt mycket fram emot att få ta mig an helt nya och annorlunda uppgifter. Jag önskar Jan Fager all lycka och är övertygad om att han kommer att få framgång i sin nya roll, säger Marianne Reuterskiöld.