Sectra Imtec - Årets Marknadsförare 2004

Sectra Imtec - Årets Marknadsförare 2004 Svenskt spjutspetsföretag inom medicinsk bildbehandling tar idag, den 14 oktober, emot Sveriges Marknadsförbunds pris, Årets Marknadsförare 2004. Pris utdelas på Marknadsförbundets årliga seminariedag Tendensdagen, i närvaro av drygt 500 toppmarknadsförare, på Cirkus i Stockholm. - En omfattande urvalsprocess ligger bakom valet av vilket företag eller organisation som ska utnämnas till Årets Marknadsförare, beskriver Marianne Reuterskiöld, vd för Sveriges Marknadsförbund. Var och en av landets totalt 28 lokala marknadsföreningar har skickat in sitt bidrag som sedan blir föremål för juryns bedömning. Bidragen är av de mest skilda slag men centralt för juryns bedömning är att Årets Marknadsförare ska visa ett gott exempel på såväl etisk som effektiv marknadsföring. Marknadsföreningen i Östergötland nominerade Sectra Imtec - Vi är glada att kunna nominera ett så framgångsrikt företag som Sectra Imtec, säger Lena Miranda, ordförande i Marknadsföreningen i Östergötland. Idag är Sectra Imtec ett av världens ledande företag inom digitala medicinska bildhanteringssystem. Sectra AB, som är moderbolag till de helägda dotterbolagen Sectra Communications AB, och årets vinnare Sectra Imtec AB, är en viktig del av den fjärde storstadsregionen och ett gott exempel på ett företag som vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet, under mitten av 80-talet. Huvudkontoret ligger i Mjärdevi Science park i Linköping, och man bedriver verksamhet i åtta länder och sysselsätter mer än 300 personer. Företaget omsatte år 2003/2004 mer än 495 miljoner kronor. Juryns motivering - för dessa framstående insatser utses Sectra Imtec till Årets Marknadsförare 2004 Sectra Imtec - ett spjutspetsföretag inom medicinsk bildbehandling, röntgen och mammografi, har med framstående system samt god marknadsföring blivit en ledande aktör på en global marknad. Företaget är snabbväxande tack vare konsekvent och långsiktig marknadsföring, med uppbyggnad av ett starkt varumärke i centrum. Organisationens marknadsnätverk vidgas genom samarbetsavtal med starka partners på marknader där man ej har egen organisation. - Vår strategi har alltid varit att arbeta mycket nära kund och slutanvändare, låta kundernas faktiskt behov styra vår produktutveckling , berättar Torbjörn Kronander, vd Sectra Imtec. Vårt främsta marknadsföringsredskap är medarbetarna, som har en mycket hög kompetens, och deras nätverksbyggande över hela världen. - Vår teknik bygger på digital röntgen, dels den digitala hanteringen av röntgenbilder, men nu också för digitala mammografisystem. Sectra har bland annat kommit ut med en helt ny detektorteknik, som gör att man kan utföra mammografi med mycket lägre strålningsdos än vad andra system ger. Bilderna blir dessutom tillgängliga för diagnos sekunderna efter att de tagits. All hantering med kassetter och kemikalier är överflödig vilket spar tid i alla led och dessutom utsätts de undersökta kvinnorna, tex i Helsingborg som köpt vårt system, för mycket lägre röntgenstrålning, berättar Torbjörn Kronander, vd Sectra Imtec. Över 500 svenska och utländska sjukhus använder dagligen Sectras digitala röntgensystem. Juryn består av följande personer: ordförande Lars-Gunnar Mattsson, Professor Handelshögskolan i Stockholm, Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund, Ingrid Lindström, vd McBride AB, Christina von Hofsten, ordförande MIS, Marknadsföreningen i Stockholm, Stig G Johansson, Ekonomie doktor Stockholms Universitet samt Lars Berglöf, Travellutions, representant för Marknadsförbundets företagsmedlemmar. För mer information kontakta: Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund, tel. 08-789 89 68, marianne.reuterskiold@svemarknads.se Torbjörn Kronander, vd Sectra Imtec AB, 0705 - 23 52 27, se också www.sectra.se Elisabeth Nyström, mediekontakt 08-562 280 04 eller 0705-50 47 90, elisabeth.nystrom@munzalenius.se Sveriges Marknadsförbund tillvaratar svenska företags intressen gällande lagstiftning, internationalisering och utbildning inom marknadsföringsområdet. Det görs främst genom att vara remissinstans, ha ständiga politikerkontakter, bevaka internationella tekniker och trender samt genom inflytande över marknadsföringsutbildningarna i Sverige. www.svemarknad.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/14/20041013BIT20990/wkr0017.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/14/20041013BIT20990/bild.html Bilder