Sveriges Marknadsförbund har utsett: Folktandvården Skåne till Årets Marknadsförare

PRESSMEDDELANDE 20 oktober 2005 Pressmeddelande och bilder finns att hämta på www.svemarknad.se Informationschef Margaretha Söderström från Folktandvården Skåne tar idag, den 20 oktober, emot Sveriges Marknadsförbunds pris - Årets Marknadsförare 2005. Priset tilldelas för Folktandvårdens kreativa och otraditionella frisktandvårdskampanj som kaxigt och uppkäftigt överträffat målen, både internt och externt. Priset utdelas på Marknadsförbundets årliga seminariedag Tendensdagen, i närvaro av drygt 600 toppmarknadsförare, på Cirkus i Stockholm. – En omfattande urvalsprocess ligger bakom valet av vilket företag eller organisation som ska utnämnas till Årets Marknadsförare, beskriver Marianne Reuterskiöld, vd för Sveriges Marknadsförbund. Var och en av landets totalt 30 lokala marknadsföreningar har skickat in sitt bidrag som sedan blir föremål för juryns bedömning. Bidragen är av de mest skilda slag men centralt för juryns bedömning är att Årets Marknadsförare ska visa ett gott exempel på såväl etisk som effektiv marknadsföring. Stor i käften, håll flabben, hål i huvet och ful i mun! Frisktandvårdskampanjen från Folktandvården Skåne, startade redan januari 2004 och ger personer födda -63 eller senare möjlighet att teckna ett tvåårsavtal med Folktandvården och betala en fast summa för sin tandvård. - Det här är otroligt roligt. Vi har jobbat hårt i alla led och strävat tillsammans för att nå denna framgång, säger informationschef Margaretha Söderström. Den interna processen startade redan hösten 2003 och genom nära dialog, interna coacher engagerade vi våra kliniker och fick en plattform för kampanjen. - Externt har den otraditionella, kaxiga och mycket genomarbetade kampanjen av byrån Borstahusen, gått hem hos såväl nya som gamla kunder. Den svarta bakgrunden och de vågade uttrycken har verkligen uppmärksammats både när det gäller print- och utomhusreklam, vykort, pr-material eller radiospottar. Men framförallt har vi nått målgruppen, vårt mål första året var 10 000 friskvårdspatienter, men vi fick 17 000! Idag 2005 har vi ännu fler, 26 000 nya patienter. Juryns motivering för det vinnande bidraget - Genom ett nytt koncept, frisktandvård, har man kreativt omdefinierat sin marknad. Med konceptet som grund har man utvecklat en totalkampanj riktad mot en ny målgrupp, de framtida kunderna, med klara målsättningar och mätbara resultat som klart överträffar målen. Kampanjen är även riktad inåt mot de egna medarbetarna. Kort sagt en kampanj som präglas av: * Genuin kundorientering, * Analytisk skärpa, * Kreativ utformning – Den här uppfinningsrika kampanjen är ett rent skolboksexempel på hur en totalkampanj skall genomföras, säger Marianne Reuterskiöld, vd för Sveriges Marknadsförbund. Den har allt, hur man jobbat från att kundnära utveckla sin produkt, arbeta med finansieringen och sedan sättet att marknadsföra sig utåt och internt. Det känns roligt också att få vara med lyfta fram en kampanj i den offentliga sektorn och inom vården. Hoppas fler kan bli inspirerade och förena nytta med nöje! Juryn består av följande personer: ordförande Lars-Gunnar Mattsson, Professor Handelshögskolan i Stockholm, Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund, Ingrid Lindström, vd McBride AB, Christina von Hofsten, ordförande MIS, Marknadsföreningen i Stockholm, Stig G Johansson, Ekonomie doktor Stockholms Universitet samt Lars Berglöf, Travelutions, representant för Marknadsförbundets företagsmedlemmar. ___________________________________________________________________________ För mer information kontakta: Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund, tel. 08-789 89 68, marianne.reuterskiold@svemarknad.se Margaretha Söderström, informationschef Folktandvården Skåne, 046-15 33 56, 070-319 33 56 Tanja Sundhall, mediakontakt 08-692 65 16 eller 0762- 55 48 62, tanja.sundhall@munzalenius.se Sveriges Marknadsförbund tillvaratar svenska företags intressen gällande lagstiftning, internationalisering och utbildning inom marknadsföringsområdet. Det görs främst genom att vara remissinstans, ha ständiga politikerkontakter, bevaka internationella tekniker och trender samt genom inflytande över marknadsföringsutbildningarna i Sverige. www.svemarknad.se