PRESSMEDDELANDE 2005-10-20 Från Sveriges Marknadsförbund / Text finns att hämta på www.svemarknad.se Sveriges Marknadsförbund premierar: Jämtland/Härjedalen blev Årets Marknadsförening 2005 Jämtland/Härjedalen har i konkurrens med Sveriges tjugoåtta marknadsföreningar utsetts till Årets Marknadsförening 2005. Priset har initierats av paraplyorganisationen Sveriges Marknadsförbund och delas ut på förbundets årliga seminariedag, Tendensdagen den 20 oktober. Priset består av en vandringspokal och äran att ta emot priset på Cirkus i Stockholm, i närvaro av landets cirka 500 toppmarknadsförare. – Varje år tittar vår marknadsföreningskommitté över det arbete som de enskilda Marknadsföreningarna gör ute i landet. Deras arbete är ideellt och utgör en mycket viktig kunskaps och utvecklingskälla för individer som, vid sidan om sin yrkesutövning, också vill förkovra sig i allt nytt inom marknadsföring, dela med sig av sina erfarenheter och bilda nätverk i sin region. Jämtland/Härjedalen har haft en mycket lyckad utveckling under senare år och är väl värd årets pris, berättar Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund. Marknadsföreningen i Jämtland/Härjedalen har blivit Årets Marknadsförening 2005 med följande motivering; ”Föreningen har från en relativt anonym tillvaro med förhållandevis få medlemmar på kort tid mer än fördubblat medlemsantalet och vänt förlust till vinst när det gäller ekonomin. En starkt bidragande orsak till detta är ett mycket spännande och varierat program samt en engagerad styrelse” – Vi är otroligt stolta och glada för denna utmärkelse! Sedan starten -93 har våra medlemmar nästan dubblats och vi har idag 140 engagerade och aktiva medlemmar, säger Andreas Edholm ordförande Marknadsföreningen i Jämtland/Härjedalen. - Nyckeln till framgångsreceptet är bland annat vår omtalade lunchträff ”Lättsmält” som arrangeras en gång i månaden. Då bjuder vi in nationella och lokala publikdragare som tex Jonas Birgersson, äventyraren Bobbo Nordenskiöld eller komikern Micke Tornving som föreläsare. Våra medlemmar får chans att träffas, nätverka och hitta nya spännande utvecklingsmöjligheter. - Den enda regeln vi har är att du skall ha ett genuint intresse för marknadsföring och behöver då alltså inte aktivt jobba med det för att få komma på våra medlemsträffar inom föreningen. Vi har alla jobbat hårt tillsammans för att nå hit och vill genom en engagerad styrelse och aktiva medlemmar hjälpa till att höja medlemmars kunskapsnivå inom marknadsföringsområdet, samtidigt som de skall stimuleras yrkesmässigt och personligt för nätverksbyggande. Marknadsföreningen i Jämtland/Härjedalen arrangerar också frukostmöten med mer en lokal prägel. I länet ansvarar föreningen också för priset Årets Marknadsförare på Guldgalan. Föreningen arrangerar studiebesök, årlig branschfest och samarbetar med t.ex. Mittuniversitetet inom utbildningsområdet. Marknadsföreningen drivs helt ideellt och har inga bidrag från företag eller kommun. Drygt 10 000 marknadsförare i Sverige är medlemmar i någon av landets 30 marknadsföreningar som i sin tur är medlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Marknadsförbundet är remissinstans rörande marknadsförings- och lagstiftningsfrågor, samordnar marknadsekonomutbildningen i Sverige och EU samt uppdaterar medlemmarna rörande trender, strategier och forskning inom marknadsföringsområdet. Det gör Marknadsförbundet bland annat genom ett omfattande nyhetsbrev - Tendens Special, ett digitalt månadsbrev och den årliga stora nationella seminariedagen, Tendensdagen. ______________________________________________________________________ För mer information vänligen kontakta: Marianne Reuterskiöld, vd Sveriges Marknadsförbund, tel 08 - 789 89 68 marianne.reuterskiold@svemarknad.se Andreas Edholm, ordförande Marknadsföreningen Jämtland/Härjedalen, tel 0647-139 39, andreas.edholm@marknadsfakta.com Tanja Sundhall, mediakontakt 08-692 65 16 eller 0762- 55 48 62, tanja.sundhall@munzalenius.se