Tendensdagen – näring för marknadsförare, 23 oktober på Cirkus i Stockholm

För mer än 20: e året i följd arrangerar Sveriges Marknadsförbund Tendensdagen den 23 oktober, nordens största enskilda marknadsföringsevent som sammanför företag, organisationer och forskare i hela landet. Varje år fyller man Cirkus på Djurgården till sista plats, vilket i dagens schemalagda arbetsliv är en stor prestation. Nyckeln är ett fullmatat program med intressanta talare samt möjligheten att träffa kollegor inom de mest skiftande verksamheter. Under dagen delas priser ut för Bästa Marknadsförare, Bästa Marknadsförening samt Bästa Marknadsföringsbok.

– Vi har högintressanta förläsare i år, säger Jan Fager, ny VD för Sveriges Marknadsförbund sedan i början av augusti. Vi kommer att vara närmare 500 på årets Tendensdag och Cirkus kommer att vara fullt. Programmet är självklart viktigt och möjligheten att träffa kollegor från hela landet är lika betydelsefull för alla marknadsförare och företagsledare.

Under förmiddagen förläser Alf Rehn, Professor i Innovation från Åbo Akademi, Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring på Stockholms Handelshögskola samt Laleh Maghonaki som avslutar morgonpasset med att lyfta fram skillnader och affärsmöjligheter vid etniskt marknadsföring.

Under eftermiddagen delar deltagarna upp sig i de olika poolerna - Varumärken, Design och Effekter och Marknadsinformation. Inom Varumärken kan man lyssna på Karin Mattsson, ordförande i Riksidrottsförbundet, som berättar om stora internationella evenemang som varumärkesbyggare. Vidare talar Lennart Olausson, VD för (BRG) Business Region Göteborg AB och styrelseordförande i Svenska Ostindiska Companiet AB, som dessutom är fjolårsvinnare av Årets Marknadsförare. Ekonomie doktor och varumärkesstrateg Mats Uhre, varumärkesgurun Sara Deeks från Storbritannien föreläser under eftermiddagspasset.

Design drar ofta många inbjudna. Här kan man i år lyssna på högintressanta talare som Mats Persson, VD för Core Company. Han berättar om hur det ekologiska designspråket ständigt utvecklas. Under rubriken smart design inom industrin föreläser Stefan Johansson från 3M,
Magnus Renman, produktutvecklingsdirektör SCA Packaging, talar om smarta förpackningar
och passet avslutas av Susanne Edström från Textilhögskolan i Borås, som talar om smarta textilier. Helsmart eftermiddag med andra ord.

Helt rätt i tiden är amerikanen Tom H C Anderson från Founder of Anderson Analysis, Las Vegas när han beskriver hur nya medier och teknologier gör det möjligt att förstå och tolka konsumenters synpunkter. Lotta Boman, varumärkesstrateg och Ulf Strömqvist, CEO Hilanders, talar om sambandet varumärkesvärde och bolagsvärde.

Ingen dag i marknadsföringens tecken genomförs utan att bloggarnas betydelse för ett varumärke - försäljningsframgångar och risker avhandlas. IT-jurist och marknadschef Peter Rindforth samt Lars Carlén, copyrighter och internmarknadsförare är presentatörer i detta högaktuella ämne. Sist ut i passet är Morris Packer som är IT-samordnare inom Bonniers, som beskriver hur mobiltelefonen har förändrat vårt beteende och hur man med mobila tjänster ökar sin lönsamhet.

En känd norsk guru inom byråbranschen Ingebring Steen Jensen, författare till boken Ona Fyr berättar insiktsfullt och underhållande och avslutar dagen. Sedan avslutas dagen förf de som önskar med middag och underhållning av Uggla, Rheborg och Ulveson.

Tendendsdagen

Datum: 23 oktober