Sveriges Jamie Oliver slåss för bra skolmat

Report this content

Hundratusentals svenskar följde Jamie Olivers kamp för bättre skolmat i amerikanska och engelska skolor på tv. Nu slåss Svarta Lådans Mats Bergwall för de svenska barnens rätt till bra mat – först ut är Futuraskolorna.

Sedan 2008 har Svarta Lådan levererat skolmaten till Futuraskolan på Lidingö och nu rullar man även ut programmet till Futuraskolan i Fisksätra. Utöver att leverera näringsrik mat till en rimlig kostnad har man också arbetat med att förändra kunskap och attityd hos både barnen och deras föräldrar.

– Vi har sett extremt fina resultat i skolorna, barnen äter upp all mat vilket minskar matsvinnet och lärarna ser stora förbättringar i barnens koncentrations- och inlärningsförmåga. Vi ser fram emot att bidra till samma fina förbättring för barnen i Fisksätra, säger Mats Bergwall, VD på Svarta Lådan, och fortsätter:

– Vi jobbar med att lära ut hur viktigt det är att äta rätt till vuxna människor i vanliga fall, men det är ju faktiskt när man är liten som man lägger grunden till sin livsstil.

Svarta Lådan levererar i dag mat till 20 skolor runt om i Stockholmsområdet och förfrågningarna bara ökar. Tack vare att man fått bukt med det enorma svinn som fanns hos samtliga skolor har man möjlighet att använda de investeringarna till en kvalitativ meny.

– Det finns en ogrundad teori om att bra mat skulle vara dyrare, det stämmer inte. Inte tar det heller längre tid att förbereda en näringsrik måltid jämfört med halv- eller helfabrikat. Det finns ingen som helst rimlighet i att vi ska ge olika elever olika förutsättningar. Bra kost i skolan ska vara en rättighet, säger Mats Bergwall.

För ytterligare information eller frågor vänligen kontakta:

Mats Bergwall, vd Svarta Lådan, tel 070-757 04 07, e-post mats.bergwall@svartaladan.se

Svarta Lådan hjälper både privatpersoner och företag till en sund livsstil genom att leverera god, hälsosam och vällagad mat utan tillsatser direkt till dörren. Maten tillsammans med individanpassad träning hjälper kunderna att nå bestående resultat, oavsett om det handlar om att gå upp eller ner i vikt eller att må bättre. Svarta Lådan grundades 2003 och har idag 35 anställda med kontor i Stockholm.

Taggar: