Sveafastigheter Utveckling bygger Discus - Nacka stads nya landmärke

Report this content

Sveafastigheter Utveckling och Nacka kommun har kommit överens om en tidig markreservation för uppförandet av Discus, ett kvarter med ett högt hus i centrala Nacka.

Discus är ett nytt landmärke i Nacka stad - framtaget i samarbete med Belatchew Arkitekter - som med sin karaktäristiskt oregelbundna silhuett blir en symbol för den växande storstadsregionen. Kvarteret kommer att rymma en blandning av verksamheter i hjärtat av den nya kollektivtrafiknoden, mitt på tunnelbanestationen i Nacka stads nya centrum. Discus planeras till omkring 30 våningar och kommer att rymma 450 till 500 lägenheter av olika storlekar med varierande upplåtelseformer, samt olika typer av verksamheter, vilket gör kvarteret till en aktiv och levande plats.

- Discus är det första höga huset i Nackas mest centrala delar, med sin starka formverkan kommer byggnaden att bidra till Nacka stads spännande silhuett. Discus visar tydligt på en arkitektonisk ambition som Nacka kommun vill se i kommande projekt i Nacka stad, säger Nina Åman, stadsarkitekt i Nacka kommun.

- Vi är mycket glada över att tillsammans med Nacka kommun få vara med och utveckla Nacka stad, ett av de mest spännande utvecklingsområdena i landet idag, säger Rahel Belatchew, VD, Sveafastigheter Utveckling.

- Nacka är en visionär kommun som vågar testa nya stadsstrukturer där den traditionella kvartersstaden kombineras med höga hus, avslutar Rahel Belatchew.

Högupplösta bilder: https://belatchew.com/downloads/discus.zip

KONTAKTUPPGIFTER

Rahel Belatchew, VD, Sveafastigheter Utveckling AB, Telefon 070-174 94 32, Epost rahel.belatchew@sveafastigheter.se

OM SVEAFASTIGHETER UTVECKLING

Sveafastigheter Utvecklings verksamhet präglas av arkitektur och innovation med höga hållbarhetsmål. Med vår samlade kompetens och långsiktiga engagemang erbjuder vi ett helhetsgrepp inom stadsutveckling med fokus på bostadsrätter.  Sveafastigheter Utveckling är en del av Sveafastigheter Bostad Gruppen.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Discus är det första höga huset i Nackas mest centrala delar, med sin starka formverkan kommer byggnaden att bidra till Nacka stads spännande silhuett. Discus visar tydligt på en arkitektonisk ambition som Nacka kommun vill se i kommande projekt i Nacka stad.
Nina Åman, stadsarkitekt i Nacka kommun.
Vi är mycket glada över att tillsammans med Nacka kommun få vara med och utveckla Nacka stad, ett av de mest spännande utvecklingsområdena i landet idag. Nacka är en visionär kommun som vågar testa nya stadsstrukturer där den traditionella kvartersstaden kombineras med höga hus.
Rahel Belatchew, VD, Sveafastigheter Utveckling.